En Airbus A320neo fra det tyske flyselskab Lufthansa. Foto: Lufthansa

Lufthansa-koncernen køber nye fly

Lufthansa Group har lagt fast ordre på 27 nye fly af typerne Airbus A320neo og A321neo, hvoraf 10 af flyene skal opereres hos SWISS.

Flåderne hos Lufthansa og SWISS står nu til at blive yderligere fornyet inden for de kommende år.

I fredags godkendte bestyrelsen i Lufthansa Group nemlig et køb af 27 helt nye Airbus-fly, som koncernen hidtil har haft på option, og som nu er blevet konverteret til fast ordre.

Købet består af 24 Airbus A320neo og tre Airbus A321neo, og den samlede købssum ud fra listepriser er i omegnen af tre milliarder dollars (19,3 milliarder kroner, red.). Lufthansa har besluttet købet på baggrund af den positive udvikling på markedet, og koncernens samlede ordre på A320neo og A321neo når dermed op på 149. 13 af dem er indtil videre leveret til Lufthansa.

Kort- og mellemdistanceflyene er planlagt til levering i 2023 og 2024. Motorerne på de nye fly kommer til at bestå af både Pratt & Whitneys model PW1100G og CFM Internationals model LEAP-1A.

Fremrykker flådefornyelse
SWISS, der hører under Lufthansa Group, modtager 10 af de nye fly – herunder syv A320neo og tre A321neo. Denne del udgør cirka en milliard dollars (6,4 milliarder kroner, red.) af den samlede investering fra Lufthansa-koncernen i denne omgang. Det schweiziske flyselskabs del af Lufthansa-koncernens samlede ordre består af 10 A320neo og fem A321neo. De vil blive leveret mellem 2019 og 2022.

“Vi er glade for, at vi ved at forpligte os til disse mere stille og mere effektive modeller fra den velprøvede Airbus A320-familie yderligere kan fremrykke moderniseringen af ​​vores europæiske flyflåde,” siger Thomas Klühr, koncernchef i SWISS.

A320neo- og A321neo-flyene er udstyret med såkaldte sharklets (vingetipper, red.), der blandt andet er medvirkende til, at brændstofforbruget bliver reduceret med op til 20 procent pr. sædekilometer.

Austrian Airlines hører også under Lufthansa Group, og det østrigske flyselskab har efterhånden også behov for at forny flåden – særligt af langdistanceflyene Boeing 767 og Boeing 777. Men Lufthansa-koncernen har tidligere i år slået fast, at det foreløbigt ikke kommer på tale. Grunden er, at Austrian Airlines har 10 procent af koncernens fly, men selskabet formår kun at levere fire procent af indtjeningen.

 

Relaterede artikler:

Kæmpe flyordre fra Lufthansa-Gruppen

Lufthansa-selskab bestiller 40 nye fly

23 nye fly til Lufthansa

Lufthansa maler A320 i nyt design

Lufthansa-boss: Vi er overbelastede