Koncernchef Carsten Spohr fra Lufthansa Group. (Foto: Lufthansa | PR)

Underskud på 90 millioner kroner om dagen

Store reduktioner i driftsomkostningerne er med til at reducere Lufthansa-koncernens tab i første kvartal. Koncernen tabte dog over otte milliarder kroner i første kvartal.

Lufthansa-koncernen taber fortsat store summer som følge af COVID-19-pandemien. Den samlede omsætning hos selskaberne i den tyske luftfartskoncern faldt i første kvartal 2021 med 60 procent til 2,6 milliarder euro (19,3 milliarder kroner) i forhold til samme kvartal sidste år, hvor omsætningen var 6,4 milliarder euro (47,6 milliarder kroner).

Det resulterede i et driftstab på 1,1 milliarder euro (8,2 milliarder kroner), svarende til over 90 millioner kroner om dagen, hvilket dog er mindre end koncernens driftstab i første kvartal sidste år (1,2 milliarder euro), selv om første kvartal 2020 kun delvist var påvirket af coronapandemien.

Omkostninger reduceret med 51 procent
Det begrænsede driftstab skyldes i høj grad, at det i første kvartal i år lykkedes Lufthansa-koncernen af reducere driftsomkostningerne med 51 procent til fire milliarder euro (29,7 milliarder kroner) mod driftsomkostninger på 8,2 milliarder euro (60,1 milliarder kroner) i samme kvartal sidste år.

Antallet af medarbejdere faldt med 19 procent til i alt 111.262. Et nyligt iværksat frivilligt fratrædelsesprogram for jordpersonalet i Lufthansa skal hjælpe med at reducere antallet af medarbejdere yderligere på en socialt acceptabel måde, oplyser koncernen.

”Takket være løbende omkostningsbesparelser har vi været i stand til at opnå bedre resultater end året før. De ændringer, der allerede er implementeret i koncernen, viser effekt. Vi vil fortsætte vores bestræbelser på at modernisere Lufthansa-koncernen yderligere, gøre den slankere, mere effektiv og opretholde vores position blandt verdens førende flyselskaber,” siger Lufthansas koncernchef, Carsten Spohr.

Forventer stigende efterspørgsel til sommer
På trods af et første kvartal med et stort fald i omsætningen og et betydeligt driftstab, ser Lufthansa-koncernen positivt på de kommende måneder.

“Jo længere krisen varer, jo større bliver folks ønske om at rejse igen. Vi ved, at antallet af bookinger øges alle de steder, hvor restriktionerne løsnes, og rejser igen bliver mulige. I betragtning af de forventede store fremskridt i vaccinationsraterne forventer vi, at efterspørgslen vil stige kraftigt fra sommeren,” siger Carsten Spohr.

Ni ud af 10 passagerer er væk
Lufthansa-koncernens flykapacitet målt i passagerkilometer lå i første kvartal kun på 21 procent af niveauet før krisen i 2019. I alt transporterede flyselskaberne i Lufthansa-koncernen tre millioner passagerer i årets første tre måneder. Det svarer til 10 procent af niveauet før krisen i første kvartal 2019. Load-faktoren var 45 procent eller 33 procentpoint lavere end i første kvartal 2019.

For hele året forventer Lufthansa en flykapacitet på cirka 40 procent af niveauet før krisen. Koncernen er dog i stand til hurtigt at justere kapaciteten i forhold til ændringer i markedet og øge antallet af flysæder til 70 procent af niveauet før krisen, hvis det skulle blive nødvendigt.

 

Relaterede artikler:

Over 20 europæiske Lufthansa-ruter fortsætter ikke

Lufthansa-underskud på 50 milliarder kroner

Lufthansa: Samme antal fly som i 1970´erne