I 2020 vil Lufthansa lancere et helt nyt brand til de langdistanceflyvninger, som indtil oktober i år var en del af Eurowings, men som nu overgår til moderselskabet.
Siden 2015 har Eurowings opereret langdistanceruter, men dette eventyr får nu en afslutning.
Det tyske lavprisflyselskab, der hører under Lufthansa-gruppen, vil fra det nye år ikke længere drive lavpris-langdistanceruterne. Ruterne vil i stedet få et helt nyt lavprisbrand, skriver det tyske medie WirtschaftsWoche.
Det er endnu ikke besluttet, hvad navnet på det nye brand bliver, men passagerer på lavprisruterne til Caribien og USA vil således skulle kigge efter et nyt navn inden længe. Det ligger dog fast, at det nye brand ikke vil få et eksotisk tilsnit som eksempelvis det nedlagte Joon fra Air France-KLM Group.
Det operationelle ansvar for langdistanceflyvningerne hos Eurowings er siden oktober gradvist blevet overdraget til Lufthansa. Det betyder, at størstedelen af Eurowings’ langdistanceflyvninger fra basen i Düsseldorf flyttes til Lufthansas hovedbaser i Frankfurt og München.
Dette træk er i stil med SWISS-datterselskabet Edelweiss, der samarbejder på lignende facon med SWISS i Zürich. Dette er kendt som projektnavnet ”Purple Moon”, men bliver også kaldt ”Edelwings” internt.
Forbedret indtjening i Lufthansa-regi
Lufthansa har besluttet at gøre en ende på Eurowings’ langdistanceruter, da disse efterhånden ikke viste sig rentable som selskabets kortdistanceruter. Eurowings mistede cirka to millioner euro (15 millioner kroner, red.) per fly om året. Det betød et årligt tab på omkring 20 millioner euro, eller hvad der svarer til 150 millioner kroner.
Indtjeningen på lavpris-langdistanceflyvningerne, der nu overgår til Lufthansa, er angiveligt blevet forbedret, siden flyselskabet begyndte at sælge afgangene i hele verden. WirtschaftsWoche skriver, at kilder med indsigt i sagen har fortalt, at billetterne bliver solgt til langt højere gennemsnitspriser end under Eurowings.
Nogle af langdistanceflyvningerne har hidtil været opereret af Brussels Airlines, og det er indtil videre uvist, hvordan det nye brand vil påvirke det belgiske flyselskab.
Eurowings opererer over 100 fly – herunder henholdsvis syv og fire fly af langdistancemodellerne Airbus A330-200 og Airbus A330-300.
Relaterede artikler:
Eurowings indsætter ekstrafly til store fodboldkampe