Et Boeing 767-200 fly fra Star Air i den nye bemaling, som selskabets fly fik i 2014.

Mærsk-selskab i nye farver

Med en ny bemaling af Star Airs fly er Mærsk-navnet fjernet fra halen og den syv-takkede stjerne er væk fra kroppen.

Det danske fragtflyselskab Star Air er fortsat ejet af den danske olie- og rederikoncern A.P. Møller – Mærsk. Det bliver dog mindre synligt fremover. Star Air har nemlig valgt at male sine 12 Boeing 767 fragtfly i nye farver.

Det første fly, OY-SRH, rullede i sidste ud af malerhangaren i Amsterdam. Mest bemærkelsesværdigt er det at ”MAERSK”-navnet er forsvundet fra haleroret. Det er erstattet af dele af en stjerne i hvidt på blå baggrund. Og stjernen er ikke den syvtakkede stjerne, som er Mærsk-koncernens normale logo.

På siden af kroppen står der stadig ”STAR AIR” med den skrifttype, som A.P. Møller – Mærsk anvender på siden af sine skibe. Navnet er dog blevet markant større end før og væk er den syvtakkede stjerne, som før stod ved siden af navnet.

Ikke Mærsk-blå
Væk er også den karakteristiske lyseblå og mørkeblå bug og hale, som mange fly i det hedengangne Mærsk Air også var udstyret med. Det er erstattet af en hvid flykrop med en blå bug. En blå farve, som ikke er Mærsk-koncernens kendte lyseblå.

Det eneste der er tilbage, som signalerer slægtskabet til A.P. Møller – Mærsk, er en lyseblå syvtakket stjerne og et ”MAERSK” på flyenes blå motorer.

Star Air har hovedkontor i Københavns Lufthavn, men opererer primært ud af lufthavnen i Køln på en langtidskontrakt med kurérfirmaet UPS. Selskabet råder over 11 Boeing 767-200 og et Boeing 767-300 fragtfly.

Tilhørsforholdet til A.P. Møller Mærsk-koncernen er blevet voldsomt nedtonet i den nye bemaling på Star Airs Boeing 767-fragtfly. Foto: Peter van Stelle / skyliner-aviation.de (øverst) ogStar Air (nederst).