To grønlandske lufthavne skal have mere end fordoblet længden af landingsbanerne ligesom der skal bygges en helt ny lufthavn i Sydgrønland.
Finansudvalget i det grønlandske parlament Inatsisartut har godkendt en plan fra det grønlandske selvstyre om at etablere et selskab, der skal stå for at forlænge landingsbanerne i to af Grønlands vigtigste lufthavne samt etablere en helt ny lufthavn.
Dermed sætter udvalget en stopper for flere års debat om lufthavnsudvidelserne. Nu skal der i stedet anlægges landingsbaner og sprænges granit væk. Det skriver den grønlandske avis Sermitsiaq.
Det nye anlægsselskab skal stiftes øjeblikkeligt og får med det samme 200 mio. kroner at gøre godt med samt lov til at låne yderligere 100 mio. kroner af selvstyrekassen. En bestyrelse samt ledelse og medarbejdere skal på plads hurtigst muligt. Bestyrelsen skal komme op med en plan for hvordan man skaffer endnu flere penge til projekterne, som sandsynligvis vil løbe op i over en milliard kroner. Finansieringen kunne eventuelt skaffes gennem offentligt-private partnerskaber, hvor selvstyret og private virksomheder så som pensionskasser og lignende anlægger og driver lufthavnene sammen.
International turistmagnet
Det er de to eksisterende lufthavne i hovedstaden Nuuk og byen Ilulissat, der skal have længere landingsbaner. I dag er de to lufthavnes baner henholdsvis 950 meter og 845 meter lange, hvilket stort set kun gør det muligt at lande med propelfly og turbopropfly. Derfor skal de to landingsbaner forlænges til hver at være 2.200 meter lange. I Nuuk skal den nye bane stå klar i sidste halvdel af 2018, og i Ilulissat skal banen kunne tages i brug i slutningen af 2019.
Med de længere landingsbaner bliver det nemmere for de to lufthavne at modtage større fly direkte fra Europa eller Nordamerika. Ilulissat-fjorden er gået hen og blevet en international turistmagnet, og det grønlandske selvstyre ønsker derfor at gøre det nemmere for turister at komme til byen.
Ved siden af baneforlængelserne, så skal det nye selskab også anlægge en helt ny lufthavn ved byen Qaqortoq i Sydgrønland. Byens godt 3.500 indbyggere har i dag kun en heliport. I 2019 er det planen at en ny lufthavn med en 1499 meter lang landingsbane kan tages i brug.
Mest isolerede byer
Selvstyret undersøger desuden muligheden for at anlægge to nye lufthavne på Grønlands østkyst. Det er byerne Tasiilaq og Ittoqqortoormiit, der i slutningen af 2018 får hver deres gruslandingsbane. Tasiilaq er en af Grønlands smukkest beliggende byer og de knap 2.000 indbyggere får derfor en del turister på besøg. De er dog i dag nødt til at flyve til Kulusuk og derfra videre til Tasiilaq med helikopter.
Ittoqqortoormiit er en af Grønlands mest isolerede byer, hvor omkring 400 mennesker bor. Turen til byen går i dag via lufthavnen Nerlerit Inaat, hvorfra man flyver i helikopter eller sejler til Ittoqqortoormiit.
Inden de to gruslandingsbaner kan anlægges er det dog nødvendigt at indsamle vejrdata for området, da det ikke findes i dag.
Relaterede artikler:
Milliardregning for banereparation i Kangerlussuaq