Slutningen for Boeing 747 nærmer sig, da den amerikanske flyproducent angiveligt vil stoppe produktionen af den ikoniske jumbojet om cirka to år, skriver Bloomberg.
Gennem 50 år har det beriget flybesætning og flypassagerer i hele verden. Det særprægede kende med to etager forrest på skroget og de fire store motorer har gjort det til et ikon på himlen. De fleste mennesker, der har fløjet med flyet, husker formentlig den første tur som én stor wow-oplevelse.
Boeing 747 – også kendt som ”Queen of the Skies” – er imidlertid på vej til at blive endeligt pensioneret. Boeings medarbejdere har endnu ikke fået det at vide, men produktionen af jumbojetten ved Seattle i USA forventes at stoppe om cirka to år. Det skriver Bloomberg.
Et halvt århundrede med produktion af dobbeltdækkerflyet ser dermed ud til at slutte. Folk, der har indsigt i Boeing, vurderer over for erhvervsmediet, at det angiveligt endelige farvel til Boeing 747 kan udledes ud fra små ændringer i Boeing finansielle meddelelser.
”Med en produktionshastighed på et halvt fly per måned har 747-8-programmet mere end to års produktion foran sig for at kunne opfylde vores nuværende kundeforpligtelser. Vi vil fortsætte med at tage de rigtige beslutninger for at holde produktionslinjen sund og imødekomme kundernes behov,” lyder reaktionen fra Boeing på Bloombergs påstand.
Flyselskaber på stribe pensionerer jumbojet
Boeing 747 debuterede i 1970 og forvandlede den daværende måde at rejse på. Passagerversionens særprægede vindeltrappe op til en luksuriøs første etage, hvor de dyreste klasser var indrettet, vakte opsigt. Og fragtversionens særkende blev den hængslede næsetip, der kunne hæves for at give plads til stor fragt som eksempelvis biler.
Gennem årene har Boeing fået 1.571 ordrer på jumbojetten, hvilket er næsthøjeste antal blandt alle langdistancefly – kun overgået af Boeing 777.
Den sidste nye version af jumbojetten er Boeing 747-8, som den amerikanske flyproducent har fået 154 bestillinger på siden 2008. I 2018 fik Boeing 18 ordrer på fragtversionen, men har siden ingen bestillinger fået på flyet overhovedet. Den sidste passagerversion blev bestilt i 2017 og var en ny Air Force One til den amerikanske præsident.
De seneste år har flere flyselskaber annonceret pension eller snarlig pension af den ikoniske Boeing 747, som hver gang giver anledning til triste reaktioner fra flyentusiaster. Ikke desto mindre er jumbojetten dyrere at have i drift end øvrige langdistancefly, der kan flyve ligeså langt, med kun to motorer. Og flyselskaberne vælger derfor i stigende grad den brændstofeffektive tomotorede løsning.
Hos Boeings europæiske konkurrent, Airbus, har man måtte indse, at superjumboen A380 heller ikke har en produktionsfremtid. Flyproducenten annoncerede derfor i februar 2019, at den sidste Airbus A380 rulles ud af fabrikken i løbet af 2021. Airbus har i alt fået 251 ordrer på flytypen siden, og første fly var i drift hos Singapore Airlines i 2007.
Passagerversion udgår før fragtversion
Boeing har gennem årene brugt standardformuleringen ”evaluere levedygtigheden” af Boeing 747 i sine årsregnskaber, men denne har været udeladt i rapporten for 2019. Blandt andet dette vidner ifølge Bloomberg om, at der ikke længere er en indikation på, at Boeing fortsat vil satse på jumbojetten.
De sidste 15 bestilte fragtfly er endnu ikke leveret. 12 af dem skal overdrages til United Parcel Service (UPS), og skæbnen for de tre andre er ukendt som følge af en tvist med russiske Volga-Dnepr Group. Selv om produktionen af Boeing 747 – måske – stopper om to år, vil flytypen dog fortsat kunne ses på himlen i en del år fremover – dog efterhånden kun fragtversionen.
Med en produktionshastighed på en halv Boeing 747 om måneden, ser luftfartskonsulent hos Cirium, George Dimitroff, andre og mere lukrative udnyttelsesmuligheder af gulvpladsen i Everett-fabrikken ved Seattle. Eksempelvis mere produktionsrum til Boeing 767.
”Hvis du bygger et halvt fly om måneden, er det sandsynligvis ikke dit mest rentable program,” siger han.
Den igangværende coronapandemi har heller ikke gjort fremtiden for Boeing 747 lettere. Efterspørgslen på flyrejser ventes først at være tilbage på normalt niveau om nogle år, og derfor beslutter flere flyselskaber midlertidigt at se bort fra Boeing 747 og Airbus A380 for at mindske udgifterne. Cirka 91 procent af alle Boeing 747-fly og 97 procent af A380’erne er i øjeblikket parkeret på jorden, vurderede den schweiziske bank Credit Suisse i juni.
Relaterede artikler:
Stilfærdig afsked med KLM´s Boeing 747