Turkish Airlines - Boeing 737 MAX 8 (Foto: Boeing)

Medie: Turkish Airlines vil rejse sag mod Boeing

Turkish Airlines planlægger at åbne en retssag mod Boeing for usikkerheden omkring de groundede 737 MAX, rapporterer tyrkisk nyhedsbureau.

Boeing kan tilsyneladende se frem mod at skulle håndtere endnu en retssag anlagt af en af producentens kunder.

Det er Turkish Airlines, som skal være i gang med at forberede sig på at anlægge sag mod Boeing på grund af den nuværende situation med Boeing 737 MAX. Det rapporterede det tyrkiske nyhedsbureau Demiroren torsdag aften. Flyselskabet har ikke selv ønsket at kommentere på sagen.

Indtil videre råder Turkish Airlines over i alt 12 MAX-fly. Alle sammen har været groundet siden den 12. marts i år efter de to ulykker med flytypen i Indonesien og Etiopien, som kostede i alt 346 mennesker livet. Turkish Airlines har yderligere en mængde MAX-fly i bestilling.

I maj i år sagde bestyrelsesformanden i Turkish Airlines, at selskabet forventer kompensation for de tab, der har været i forbindelse med groundingen af MAX-flyene. Det tyrkiske flyselskab har desuden været utilfreds med manglende information fra Boeing omkring MAX-sagen, hvilket også skal være en årsag til at åbne en retssag.

MAX tidligst tilbage i midt-februar
Turkish Airlines er ikke det eneste flyselskab, der anlægger sag mod Boeing. Senest kom det frem, at det irske flyleasingselskab Timaero har lagt sag an mod Boeing for svigt og misligholdelse af aftaler. Timaero ønsker at annullere sin købskontrakt på 22 MAX-fly, ligesom selskabet har besluttet at søge erstatning fra Boeing på minimum 1,2 milliarder kroner.

De amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, er i øjeblikket i gang med en godkendelsesproces af Boeing 737 MAX. Myndighederne forventer tidligst at kunne sende flytypen tilbage i drift i midten af februar eller i begyndelsen af marts.

På den baggrund har Boeing besluttet midlertidigt at indstille produktionen af Boeing 737 MAX fra januar 2020 og frem. Det er Boeings største produktionsstop af en flytype i mere end 20 år.

I øjeblikket står cirka 700 MAX-fly på jorden. Heraf er 300 leveret til kunderne, mens de øvrige 400 færdigproducerede fly hober sig op på blandt andet produktionsområdet i Renton uden for Seattle. Siden det internationale flyveforbud mod flytypen trådte i kraft i marts, har Boeing således ikke kunnet levere de nye fly til kunderne.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters har hele sagen omkring MAX kostet Boeing i omegnen af ni milliarder dollar, eller hvad der svarer til 60,5 milliarder kroner.

 

Relaterede artikler:

Flyleasingselskab vil annullere køb af MAX-fly

Officielt: Boeing stopper produktion af 737 MAX

MAX-kunde lægger sag an mod Boeing