Airbus A321neo fra Wizz Air Abu Dhabi. (Foto: Wizz Air | PR)

Medie: Wizz Air vil kickstarte flyvninger til Indien

Ifølge et ungarsk medie har Wizz Air planer om at flyve til Indien, før selskabet får leveret de langrækkende Airbus A321XLR. Det kan i givet fald ske med en mellemlanding.

Efter planen vil Wizz Air i løbet af 2024 få leveret de første eksemplarer af den længe ventede Airbus A321XLR, som selskabet har bestilt 47 af.

Flyet udmærker sig ved en maksimal rækkevidde på 8.700 kilometer, hvilket giver mulighed for at åbne ruter til destinationer, der normalt kun er tilgængelige ved brug af de traditionelle langtrækkende widebody-fly.

Det ungarske lavprisflyselskab har således længe haft kig på Indien, og nu har det maltesiske datterselskab Wizz Air Malta i det igangværende vintertrafikprogram 2023/24 sikret sig tilladelse fra de civile italienske luftfartsmyndigheder til at flyve mellem Italien og Indien en gang om dagen. Det skriver Daily News Hungary.

Tilladelsen er kun givet for vintertrafikprogrammet, der udløber i slutningen af marts næste år, og det har betydet, at Wizz Air i øjeblikket overvejer, om det vil være muligt at udnytte tilladelsen med den igangværende flykapacitet af A321neo, der har en noget kortere rækkevidde.

Kan overveje opstart med mellemlanding
Ifølge det ungarske medie går overvejelserne på, om der skal flyves med tekniske mellemlandinger i Mellemøsten, hvor det er muligt at gøre brug af basen i Abu Dhabi eller lufthavnene i Dammam, Jeddah eller Riyadh, der i forvejen trafikeres fra blandt andet Rom.

Fra Abu Dhabi flyver Wizz Air i forvejen til Male på Maldiverne, og det er ikke afstanden fra Abu Dhabi til Indien, der er udfordringen for det ungarske lavprisflyselskab, da der blot er 2.300 kilometer fra Abu Dhabi til Delhi. Det er i stedet rettighederne til at flyve til et af verdens største luftfartsmarkeder, der lige nu forhindrer en større Indien-satsning.

Wizz Air er et af de mest ekspansive lavprisflyselskaber i Europa i øjeblikket, og selskabet råder over en flåde på 193 fly med en gennemsnitsalder på blot 4,4 år. En igangværende ordre på 345 fly i A320-serierne betyder, at man forventer at beskæftige 450 fly i 2030.

 

Relaterede artikler:

Wizz Air på vej med ny rute til Nepal

Airbus A321XLR forsinket til 2024

Europæisk lavprisflyselskab vil flyve til Dubai og Indien