Koncernchef Michael O'Leary, Ryanair Holdings (Foto: Ryanair)

Michael O’Leary: Boeing må tage sig sammen

Boeing har en dårlig ledelsesstil og er ikke i stand til at levere nye fly til tiden, lyder den skarpe kritik fra Ryanair-boss Michael O’Leary. Flyselskabet har en ordre på over 200 MAX-fly.

Michael O’Leary har en historik med mange farverige og kontroversielle udtalelser, hvor han bestemt ikke lægger fingre imellem.

Nu har Ryanair-topchefen endnu engang været ude med skarpe vendinger, og de hårde ord er vendt mod Boeing. Michael O’Leary rettede således mandag sønderlemmende kritik af ledelsen hos den amerikanske flyproducent.

”I øjeblikket synes vi, at Boeing-ledelsen render rundt som hovedløse kyllinger og ikke er i stand til at sælge fly. Og selv de fly, de leverer, er de ikke i stand til at levere til tiden,” sagde Michael O’Leary, koncernchef i Ryanair, ifølge CNN i en telefonkonference med investorer omkring selskabets økonomiske resultater.

Forsinkelser i levering af færdigproducerede fly
Michael O’Leary og Boeing havde en offentlig strid i efteråret 2021 omkring forhandlinger om en mulig ordre på den næste generation af 737 MAX. Det irske lavprisflyselskab afbrød imidlertid forhandlingerne på grund af uenighed om prisen.

Denne gang har Michael O’Leary fokus på Boeings evne til at levere nye fly til tiden. Ryanair har en fast ordre på 210 Boeing 737 MAX-8200, og leveringen af en række af disse er således blevet forsinket. Ifølge O’Leary har Ryanair været nødt til at skalere ned i sine forårs- og sommertidsplaner, da fly, der skulle have været leveret i slutningen af april, formentlig ikke kommer før slutningen af juni.

Vreden mod Boeing skyldes især, at Ryanair har købt en række såkaldte ”white tails”, som er fly, der er blevet produceret til andre kunder, men som nu bare står på jorden som følge af annullerede ordrer i forbindelse med den langvarige grounding af Boeing 737 MAX.

”Jeg kan forstå, hvorfor der kan være forskellige udfordringer med at producere nye fly. Men fly, som man lavede for to år siden, og det eneste, man skulle gøre, var at putte brændstof i dem og flyve dem til Dublin. Jeg forstår ikke, hvorfor det skal ende med to til tre måneders forsinkelse,” siger Michael O’Leary, der mener, at det skyldes en meget dårlig ledelsespræstation i Boeing-afdelingen i Seattle.

Ledelsen skal oppe sig
Boeing producerer fantastiske fly, men en udskiftning af ledelsen er måske en god idé, lyder det fra Michael O’Leary.

”Enten skal den eksisterende ledelse tage sig sammen, eller også skal de ændre den eksisterende ledelse, ville være vores syn på tingene. Vi er meget glade for at arbejde med den eksisterende ledelse, men de har brug for at forbedre det, de har leveret til os i løbet af de sidste 12 måneder,” siger han.

Ryanair-topchefen fortæller, at flyselskabet er klar til at få leveret flere MAX-fly i sommeren 2023 og sommeren 2024, da der er vækst at hente. Men kun ”hvis de tager sig sammen”, som det lyder fra O’Leary om Boeing, der ikke har ønsket at kommentere på udtalelserne.

Boeing ramt af flere problemer
Den amerikanske flyproducent har stået over for en række udfordringer i de senere år. Særligt ødelæggende var MAX-krisen, hvor flytypen var henvist til jorden verden over i 20 måneder efter de to fatale ulykker i Indonesien og Etiopien, der kostede i alt 346 mennesker livet. Boeing tabte over 20 milliarder dollar (141,5 milliarder kroner, red.) på dén sag.

Foruden MAX-problemerne blev Boeing også beordret til at sætte sine leveringer af 787 Dreamliner på pause i juni sidste år på grund af problemer i kvalitetskontrollen. Også den nye 777X er udfordret på grund af forsinket godkendelse af flyet. Det har tvunget Boeing til at udsætte første levering af flyet fra 2023 til 2025.

 

Relaterede artikler:

Ryanair-boss: Lad ikke uvaccinerede idioter flyve

Muslimsk organisation anklager Ryanair-boss for racisme

Ny udsættelse af MAX-fly til Ryanair