Ryanair Boeing 737MAX 200. (Foto: Boeing)

Ny udsættelse af MAX-fly til Ryanair

Ryanair risikerer, at levering af den første Boeing 737 MAX-8200 først sker efter sommerferien, da der er forsinkelse i certificeringen af flytypen.

Den er blevet forsinket flere gange, og nu bliver leveringsdatoen for Boeing 737 MAX-8200 igen udsat til stor frustration for Ryanair.

Det irske lavprisflyselskab risikerer nu, at flytypen først ankommer efter sommerferien. Ryanair afventer en leveringsdato fra Boeing på første fly, og hvis det bliver under ferien, kan det skabe udfordringer for selskabet.

”Vi har brug for en endelig dato for, hvornår vi skal hente flyene, og så skal vi beslutte … om det passer os at få dem eller ej, fordi vi under normale omstændigheder ikke modtager fly i sommermånederne,” siger Eddie Wilson, administrerende direktør i Ryanair DAC, til nyhedsbureauet Reuters.

Ryanair har en ordre på 210 MAX-8200, og de første otte fly skulle være ankommet i april med yderligere otte fly i både maj og juni. Flyene skulle være brugt i den travle sommersæson, så situationen skaber frustrationer i flyselskabet, der muligvis må undvære flytypen i rejse-højsæsonen.

Koncernchef skeptisk over for Boeing
Eddie Wilson forklarer, at forsinkelsen er relateret til certificeringen af MAX-8200, der har en ekstra dør, hvilket tillader flere passagerer end standardmodellen. Ifølge Eddie Wilson bunder forsinkelserne i et anspændt forhold mellem Boeing og de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, der står for certificeringen.

Reuters har forholdt Wilsons kommentarer over for Boeing, der via en talskvinde svarer: ”Vi arbejder fortsat tæt sammen med Ryanair for at levere deres første 737-8200.”

Ryanair skulle oprindeligt have modtaget første MAX-fly for cirka to år siden, men flytypens grounding efter to fatale ulykker har udskudt leveringsplanerne flere gange.

Koncernchef i Ryanair, Michael O’Leary, sagde i maj, at han var skuffet over Boeing, og at han ikke nødvendigvis troede på et løfte fra flyproducenten om levering af første MAX-fly inden udgangen af maj.

Flere sæder og mindre sædeafstand
Ryanair har valgt at indrette sine Boeing 737 MAX-8200 med 197, hvilket er otte flere end de 189 sæder i Boeing 737-800. I realiteten kunne Ryanair få fem flere sæder i flyet, da EASA har godkendt MAX-8200 til maksimalt 202 sæder. Dette ville dog blandt andet kræve et ekstra besætningsmedlem i kabinen, da der skal være én kabineansat per hver 50 passagerer.

Boeing 727 MAX-8200 er udstyret med de såkaldte Slimline-sæder fra Zodiac, der gør det muligt at øge sædeantallet. Til gengæld er sædeafstanden reduceret til 28 tommer, hvilket er lidt mindre end hos mange lavprisflyselskaber, der ofte har minimum 29 tommer mellem sæderækkerne.

Gentagne gange har Ryanair kaldt MAX-8200 for en “gamechanger”, da flyet bruger 16 procent mindre brændstof end Boeing 737-800 og har et 40 procent lavere støjniveau.

Ryanair er den største europæiske MAX-kunde, og MAX-8200 bliver desuden lanceret hos det irske lavprisflyselskab. Men det er således fortsat uvist, hvornår lanceringen bliver en realitet.

 

Relaterede artikler:

Boeing 737 MAX-8200 godkendt til 202 passagerer

Ryanair køber 75 nye Boeing 737 MAX-8200

Ryanair vil etablere MAX-træningscenter i Irland