(Foto: Morten Lund Madsen)

Miljøgevinst af nye fly snigløbes af vækst

Flyselskaber verden over praler gerne med, hvor langt de flyver på literen, og at det skulle være godt for miljøet. Men væksten i antallet af flyvninger udligner gevinsten fra nye fly, siger ekspert.

Når et passagerfly går på vingerne i dag, er det med et markant lavere brændstofforbrug til følge end for godt 50 år siden, da de første jetfly gjorde entré på verdens flyruter.

I 2013 var flere tyske flyselskaber således ude med budskabet om, at man nu var nede på kun at bruge fire liter pr. 100 passagerkilometer, imens flyselskabet Norwegian i sit senest kvartalsregnskab i 2016 har fremlagt tal, der viser, at deres forbrug er nede på ca. 3,02 liter pr. 100 passagerkilometer.

Mindre brændstof betyder mindre af den klimaskadelige CO2. Det skulle således tegne lyst for luftfartens fodaftryk på miljøet, når flyselskaberne flyver længere på literen. Men en netop offentliggjort undersøgelse fra Warwick Business School i England viser, at det går den forkerte vej.

Frederik Dahlmann

Frederik Dahlmann, fra Warwick Business School

“Data fra flyselskaberne viser, at for de fleste flyselskabers vedkommende vokser udledningen af emissioner, hvis ikke den er stagnerende. Ingen viser tegn på signifikante reduktioner i deres CO2-emissioner,” siger adjunkt Frederik Dahlmann, fra Warwick Business School, som har lavet undersøgelsen.

Nye fly udlignes af vækst
Selvom flyselskaberne introducerer nye og energieffektive fly, er det store problem den vækst, branchen gennemgår, forklarer Frederik Dahlmann.

“I 2030 forventes det, at antallet af flyvninger er fordoblet i forhold til i dag, og det er et stort problem. Det viser, hvor meget der er nødt til at blive gjort for at opnå de mål, som industrien selv har sat.”

Den internationale civile luftfartsorganisation ICAO har sat et mål om at reducere luftfartens CO2-udledning med 50 pct. i 2050 af, hvad det var i 2005.

Norwegian øger udslip
Flyselskabet Norwegian er ikke med i Dahlmanns undersøgelse. Norwegian lægger ellers ikke skjul på sit brændstofforbrug, sådan som mange andre selskaber ifølge Frederik Dahlmann gør.

Norwegian er blevet anerkendt for at være det flyselskab, der flyver længst på literen over Atlanten, men et kig på brændstoftallene viser, at også Norwegian er udfordret af sin egen vækst, når det handler om at sænke CO2-udledningen.

Senest i første kvartal voksede brændstofforbruget og dermed CO2-udledningen med 17 procent sammenlignet med samme periode året før.

“Det er en naturlig udvikling, at efterspørgslen på flyrejser stiger, fordi flere får råd til at rejse. Hvis man sætter flyene på jorden, er man med til at bremse denne udvikling,” siger Daniel Kirchhoff, informationschef i Norwegian.

Op til politikerne
Ifølge Daniel Kirchhoff er øget turisme med til at skabe både arbejdspladser og styrke lokaløkonomien.

“I stedet må man bidrage til at gøre luftfarten så miljøvenlig som muligt. Det vigtigste et flyselskab kan gøre her er at flyve med nye og brændstoføkonomiske fly.”

Informationschefen påpeger slutteligt, at Norwegian vil være klar på at se på mulighederne i biobrændstof, som kan bryde med væksten i udledt CO2. Han fastslår dog, at ansvaret for at hjælpe markedet i gang for biobrændstof ligger hos politikerne.

Senest har SAS, KLM og Lufthansa indgået et samarbejde i Oslo om at købe konventionelt brændstof tilsat biobrændstof i håbet om, at løbe et marked i gang for det grønnere brændstof.

Fakta om undersøgelsen
Frederik Dahlmann baserer sin opgørelse på i alt 20 store flyselskaber. Selskaber som SAS, Finnair og portugisiske TAP er blandt de mindst forurenende i opgørelsen. Dette hænger langt hen ad vejen sammen med, at disse selskaber er meget mindre målt på både flåder og antal daglige flyvninger end eksempelvis American Airlines, Delta Air Lines og United, som ifølge opgørelsen er de mest forurenende selskaber.

Relaterede artikler:

Så langt flyver Norwegian på literen

SAS fylder tanken med blomsterbenzin