Transportministeren opfordrer i klare vendinger CPH til hurtigt at få lavet et særligt indenrigsspor i sikkerhedskontrollen. Det må lufthavnen nemlig godt.
Københavns Lufthavn har i halvandet år sagt, at et særligt indenrigsspor i sikkerhedskontrollen er ulovligt og derfor bliver det ikke til noget. Pendlere og andre faste indenrigsrejsende har ellers kraftigt efterspurgt det særlige spor, efter at indenrigs- og udenrigstrafikken for halvandet år siden blev slået sammen, så rejsende til Sønderborg og San Francisco skal benytte den samme sikkerhedskontrol mellem Terminal 2 og Terminal 3. Ventetider, der ofte har været lige så lange som flyvetiden til destinationerne i provinsen, har gjort livet som pendler og indenrigsrejsende besværligt og uforudsigeligt.
Mere forudsigelig ventetid
For to uger siden annoncerede Københavns Lufthavn imidlertid, at man nu sammen med Trafikstyrelsen ville undersøge, om det alligevel kunne være lovligt at lave et særligt spor til indenrigsrejsende. Og det er det, har Trafikstyrelsen fundet ud af på bare ni arbejdsdage.
Transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt opfordrer derfor i kraftige vendinger Københavns Lufthavn til at få gjort noget ved sagen.
“Jeg er på vegne af især de mange frustrerede indenrigsrejsende glad for, at Københavns Lufthavn kan forbedre forholdene i sikkerhedskontrollen ved at etablere kontrolspor beregnet til rejsende med kort rejsetid. Jeg er sikker på, at lufthavnen med denne positive vurdering i hånden vil finde en løsning, som hurtigst muligt kan sikre kortere og mere forudsigelig ventetid,” siger ministeren og fortsætter:
“Det er glædeligt, at det nu er slået fast, at der ikke er noget til hinder for en løsning, hvor sikkerhedskontrollen deles op, så rejsende, der har korte rejsetider, kan anvende særlige spor. Det vil kombineret med en højere bemanding nedbringe ventetiden for alle passagerer,” understreger Hans Christian Schmidt.
Styr på operationelle opgaver
I Københavns Lufthavn er man efter det grønne lys fra Trafikstyrelsen gået i gang med forberedelserne til at kunne åbne det særlige spor.
“Vi er i fuld gang med at få styr på de operationelle opgaver, der skal på plads, så vi snarest muligt kan åbne et indenrigsspor til gavn for de indenrigsrejsende,” siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.
De indenrigsrejsende udgør kun en lille procentdel af det samlede passagerantal i CPH, så den generelle kø til sikkerhedskontrollen bliver formentlig ikke meget kortere af at de rejsende til Bornholm, Sønderborg, Billund, Karup, Aarhus og Aalborg får deres eget spor. Især ikke hvis etableringen af indenrigssporet betyder, at der bliver færre åbne spor til de øvrige passagerer.
Kun i myldretiden
Desuden kan indenrigssporet vise sig ikke at have nogen effekt for mange af de indenrigsrejsende, som ikke rejser i myldretiden om morgenen og eftermiddagen. Københavns Lufthavn har nemlig tidligere afvist ideen om et indenrigsspor med, at antallet af indenrigsrejsende varierer meget henover dagen med meget få rejsende midt på dagen. Hvis CPH holder fast i det argument, så kan det betyde, at indenrigssporet kun bliver etableret i myldretiden.
Trafik- og Byggestyrelsen afholder mandag den 26. september et møde med Københavns Lufthavn med fokus på ventetider i sikkerhedskontrollen og muligheden for et særskilt kontrolspor for rejsende med en kort flyvetid.
Relaterede artikler:
CPH overvejer indenrigsspor i sikkerhedskontrol
Opmanding af CPH-kontrol lader vente på sig
Pendlere og patienter løber slalom i CPH