Den første Airbus A330-900neo til TAP Air Portugal. Foto: km30192002

Mystik om syge piloter på nye A330-fly

Flere piloter og kabineansatte hos TAP Air Portugal har følt sig syge mod slutningen af lange flyvninger med de nye Airbus A330neo. Årsagen er endnu ikke blevet fundet.

Kvalme, svimmelhed og opkast er blevet rapporteret flere gange i de seneste måneder af piloter og kabinebesætningsmedlemmer, som arbejder på Airbus A330-900neo hos TAP Air Portugal. Også visse passagerer har følt sig syge på flyene.

Sagen bliver i øjeblikket undersøgt af flyselskabet og Airbus, og der foreligger endnu ingen afklaring om årsagen til de syge personer. Seneste episode var tirsdag i sidste uge, hvor besætningen begyndte at føle sig syge mod slutningen af en flyvning fra Portugal til Brasilien. Piloterne gjorde her brug af iltmaskerne, rapporterer den portugisiske radiostation TSF.

Der er blevet spekuleret i, at et af problemerne kan være relateret til utrilstrækkelig fornyelse af luften inde i selve kabinen. Nærmere bestemt kan der være tale om fejl i den måde, luften trækkes fra motoren og ind i flyet. Motorerne er af mærket Rolls-Royce Trent 7000.

De enkelte sager er blevet meldt til National Civil Aviation Authority (ANAC), der arbejder sammen med TAP Air Portugal. Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) er også blevet orienteret om de syge medarbejdere og passagerer.

Tests viser ikke noget usædvanligt
Præsidenten for den portugisiske fagforening, der organiserer piloter og kabineansatte, Luciana Passo, har modtaget mindst 12 sager om syge besætningsmedlemmer.

”Det er tydeligt, at der er besætningsmedlemmer og passagerer, der bliver syge i bestemte flyvefaser med mere moderat eller mere alvorlig turbulens, men de rapporter, vi har, er ikke relaterede til dette, men til det normale forløb under langdistanceflyvninger,” siger hun over for TSF.

Flere fagforeningsmedlemmer har været en tur i Airbus’ hovedkvarter i Toulouse torsdag i sidste uge, hvor en Airbus A330neo i en måned skal gennemgå inspektioner. Men de tests, som Airbus indtil videre har udført, har ikke vist noget usædvanligt, siger Luciana Passo.

Den endelige rapport over inspektionen forventes i slutningen af juli. Det er efterfølgende kommet frem, at der er passagerer, som også har kastet op undervejs på flyvninger – og altså ikke kun til sidst på turene. Mystikken om de syge personer synes derfor ekstra stor.

Forsinkelser og aflyste fly
AirlineGeeks.com har talt med kilder omkring TAP Air Portugal, og ifølge dem er flere flyvninger blevet enten forsinket eller aflyst på grund af bekymringer hos besætningen omkring deres sundhed. Flyselskabet har i en erklæring til luftfartssitet orienteret om situationen.

”Der er blevet registreret noget lugt fra klimaanlægget i helt nye A330neo. Alle analyser fra Airbus, med støtte fra uafhængige laboratorier, viser, at luftkvalitetsparametrene ligger inden for den normale industri-standard,” lyder det fra TAP Air Portugal.

“I de forskellige tests, der blev udført af Airbus, på jorden og på flyvninger, vedrørende mulige ubehagskilder, herunder luftstrøm og temperaturregulering, var de opnåede resultater fuldt sammenlignelige. Oplevelsen og komforten med hensyn til luftcirkulationen i A330neo er den samme som i den tidligere generation af A330.”

Airbus har ligeledes over for AirlineGeeks.com talt om problemerne med de nye A330neo. Den europæiske flyproducent understreger, at alle Airbus-kabiner er designet til at forhindre forurening af luften, men at man løbende samarbejder med kunderne for at sikre fuld tilfredshed.

TAP Air Portugal var global lanceringskunde på Airbus A330-900neo, og selskabet er ligeledes den største operatør af flytypen. Flyselskabet modtog første A330neo i november sidste år, og siden er yderligere ni leveret. TAP Air Portugal har fortsat over 10 af typen i ordre.

 

Relaterede artikler:

Ny Airbus A330-900neo på global testtur

Jomfruflyvning med TAP A330-900neo

Første flyvning med Airbus A330-900neo

Første Airbus A330-800 på vingerne

Faldende ordreindgang hos Airbus

Kategorier

Annoncer

.
.