I den første måned af årets vintertrafikprogram lykkes det Finnair at få knap 10 procent flere passagerer ombord i forhold til sidste år. Selskabet er dog ikke tilbage på 2019-niveauet.
Der er efterhånden skrevet meget om de genvordigheder, som Finnair måtte kæmpe med I de senere år. Historisk set har flytrafikken til og fra Asien spillet en vigtig rolle for selskabet, men denne har været særligt udfordret de seneste knap fem år.
Først var det COVID-19-pandemien og de restriktioner og grænselukninger, der fulgte med i dennes kølvand, som vanskeliggjorde flyvningerne, mens Ruslands lukning af landets luftrum sidenhen har været til gene for Oneworld-flyselskabet.
For at dæmme op for udfordringerne har Finnair blandt andet lagt en ny strategi, fløjet wetlease og højnet selskabets fokus på andre verdensdele, mens Asien-trafikken så småt er blevet genoprettet, og disse initiativer har atter givet selskabet en vis medvind.
Flere Asien-rejsende end sidste år
Finnair kunne glæde sig over, at selskabet kun var et mulehår fra at kunne registrere tocifret passagervækst i november i år.
I løbet af årets første vintermåned gik 892.700 passagerer nemlig ombord i flyene. Det er 9,9 procent flere rejsende, end selskabet betjente i samme måned sidste år, hvor antallet af flypassagerer beløb sig til 811.900.
Det aktuelle trafikal udgør 82,3 procent af 2019-niveauet, da 1,08 millioner rejsende fløj med Finnair i den ellevte måned i det seneste normale år inden COVID-19-pandemien.
I oktober i år gik det frem for Finnair i Asien, da regionen her tegnede sig for 119.200 passagerer, hvilket var godt 11 procent flere end sidste år. Den positive tendens fortsatte i seneste måned, hvor der var 114.000 passagerer. Det er 9,6 procent flere end de 104.000 fra november i 2023.
Har øget belægningen
Den udbudte sædekapacitet hos Finnair var i den forgangne måned på i alt 3.018,8 millioner passagersædekilometer, og ud af disse blev 2.230,7 millioner solgt. Sammenlignet med sidste år er det dermed gået fremad.
I november for et år siden udbød selskabet nemlig 2.859,2 millioner og solgte 2.029,2 passagersædekilometer, hvilket vil sige, at der er tale om stigninger på henholdsvis 5,5 procent og 9,9 procent.
Salget resulterer i, at Finnair bandt sløjfe på november med en belægningsgrad på 73,9 procent. Den var 2,9 procentpoint højere, end tilfældet var for et år siden, da selskabets belægning på daværende tidspunkt endte på 71,0 procent.
Relaterede artikler: