Boeing 787 Dreamliner fra Norse Atlantic Airways. (Foto: Norse Atlantic Airways | PR)

Norse vil flyve til syv destinationer i USA

Norse Atlantic Airways har søgt om tilladelse til at flyve til syv amerikanske destinationer fra den kommende base i London Gatwick. Otte Boeing 787 Dreamlinere skal flyve fra den britiske hovedstad.

Der er store ambitioner hos Norse Atlantic Airways, der opererer langdistanceflyvninger til det nordamerikanske marked.

Det norske lavprisflyselskab gik første gang på vingerne 14. juni 2022 fra Oslo Gardermoen til New York-JFK, og der er flere ruteåbninger på vej i løbet af sommeren. Fra London Gatwick er der planlagt en rute til New York-JFK med åbning 12. august 2022. Og Norse er langt fra færdig med at opruste i den britiske hovedstad.

Norse har således oprettet et britisk selskab, Norse Atlantic UK, hvor planerne er at udvide kraftigt til det nordamerikanske marked. Basen vil være i London Gatwick, hvorfra ruten til New York altså vil være den første.

Der er sendt en ansøgning af sted til det amerikanske transportministerium, U.S. Department of Transportation (DOT), hvor Norse anmoder om tilladelse til at flyve til seks andre lufthavne. Selskabet ønsker i første omgang at flyve til Fort Lauderdale (IATA-kode FLL) og Orlando (MCO). Herefter er der planer om at åbne ruter til Ontario-lufthavnen (ONT) ved Los Angeles, San Francisco (SFO), Washington-Baltimore (BWI) og Chicago Rockford (RFD).

Baserer otte Dreamlinere i London
Dermed har Norse Atlantic UK ansøgt om tilladelse til at flyve til forskellige mindre lufthavne ved store amerikanske byer. Eksempelvis er valget faldet på Chicago-lufthavnen Rockford, der ligger cirka 80 kilometer længere væk fra Chicagos centrum end storlufthavnen Chicago O’Hare.

Tidligere havde Norse planer om at flyve til den mindre Stewart-lufthavn ved New York, men selskabet endte altså med at få slots (start- og landingstilladelser, red.) i den store og langt mere bynære John F. Kennedy-lufthavn. Tidligere havde Norse også sikret sig slots i London Stansted, men endte i stedet med at sikre slots i den lidt mere attraktive Gatwick-lufthavn.

Norse Atlantic UK forventer at operere fra London Gatwick med i alt otte Boeing 787-9 Dreamliner fra slutningen af 2022. Flyene vil være i en to-klasses konfiguration med i alt 338 sæder. Senere planlægger Norse at udvide antallet af ruter til USA.

Forventningen fra Norse Atlantic UK er, at over 590.000 passagerer årligt vil rejse med Norse fra London Gatwick til USA. I første omgang skal Norse dog have udstedt en driftstilladelse (AOC, red.) fra de britiske luftfartsmyndigheder, CAA. Den forventes at lande hos Norse i løbet af de næste par uger.

Har sikret slots i Dublin og Dubai
Der er dermed udsigt til en ganske anseelig base i London Gatwick, hvis alle tilladelser falder på plads. Fra hjemmebasen i Oslo Gardermoen er der også større planer end de nuværende ruter til New York og Fort Lauderdale. Således er der planlagt ruter til både Orlando og Los Angeles med opstart i henholdsvis juli og august i år.

Fra Berlin Brandenburg vil Norse Atlantic Airways til august åbne ruter til både New York-JFK og Los Angeles med selskabets Boeing 787 Dreamlinere.

Tidligere på ugen bekræftede Norse over for CHECK-IN.dk, at selskabet havde søgt og fået tildelt slottider i både Dublin Airport og Dubai International Airport i det kommende vintertrafikprogram 2022/23. Norse ønsker dog på nuværende tidspunkt ikke at udtale sig om, hvad slottiderne skal bruges til.

 

Relaterede artikler:

Norse har Dubai og Dublin i kikkerten

Efter 529 dage er Norse nu i gang

Norse starter USA-ruter fra Berlin