SAS forventer, at det vil koste flyselskabet omkring 500 millioner kroner, når Norge om to uger indfører en udskældt passagerafgift.
Det norske parlament, Stortinget, besluttede fredag at indføre en ny passagerafgift på 80 kroner per passager, der letter fra norsk lufthavn. SAS er med et fintmasket norsk indenrigsrutenet og mange udenrigsruter nok det selskab, der bliver hårdest ramt af afgiften. Og det er ikke småpenge der kan blive tale om når afgiften indføres fra 1. juni.
“Vi har regnet på det, og det vil resultere i en ekstra udgift for virksomheden på mellem 600 og 700 millioner norske kroner om året,” siger SAS’ norske pressechef Knut Morten Johansen til det svenske nyhedsbureau Direkt.
De 600-700 millioner norske kroner svarer til mellem 480 og 560 millioner danske kroner.
Unikt for Norge
Den norske luftfartsindustris brancheorganisation, NHO Luftfart, har klaget over indførelsen af afgiften til den europæiske tilsynsmyndighed ESA. Det er pendanten til EU-domstolen for europæiske lande som Norge, der ikke er medlem af EU, men er et såkaldt EFTA-land.
SAS fremhæver, at de i forvejen betaler 500 millioner norske kroner, svarende til 400 millioner danske kroner, i en særlig norsk kuldioxidafgift, der blev indført for få år siden.
“Nu kommer en anden afgift. Oven i købet et gebyr, der er unikt for Norge. Det vil med stor sandsynlighed medføre en reduktion i antallet af frekvenser og formentlig også ruter i Norge,” lyder advarslen fra Knut Morten Johansen fra SAS.
Relaterede artikler:
Omstridt norsk sædeafgift udsat
Hæver billetpriser før afgift er indført