Passagerer i Oslo Lufthavn. (Arkivfoto: Avinor)

Norske lufthavne rammes af stor spareplan

Den norske lufthavnsoperatør, Avinor, skal spare over 300 millioner kroner de næste to år. Udgifterne var løbet løbsk.

Både stortingspolitikere og den norske Rigsrevision har de seneste måneder været ude med særdeles hård kritik af lufthavnsoperatøren Avinor, der driver 44 norske lufthavne samt den norske flysikringstjeneste.

Avinor fik sidste år ganske vist et overskud på 1,2 milliarder norske kroner (godt 900 millioner danske kroner), men det er under det minimumskrav, som ejeren, den norske stat, har sat op.

Stortingets Kontrolkomite har gennemgået Avinors økonomi gennem det seneste tiår og har fundet ud af, at omkostningsvæksten i selskabet har været tre gange højere end i resten af samfundet, at halvdelen af Avinors byggeprojekter har sprængt budgetterne, og at selskabet bruger for mange penge på ting, der ikke er en del af kerneforretningen.

Kritik får konsekvenser
Den kritik får nu konsekvenser. Avinors bestyrelse har iværksat en spareplan, der betyder, at selskabet skal reducere sine omkostninger med 400 millioner norske kroner – svarende til cirka 305 millioner danske kroner – frem til 2021. Langt hovedparten af besparelserne skal findes i den norske hovedlufthavn i Oslo.

Og det bliver så i øvrigt en ny direktør, der skal føre de besparelser ud i livet. Onsdag annoncerede Avinor nemlig en opsigtsvækkende direktørrokade.

Koncerndirektør for drift og infrastruktur i Avinor-koncernen, Stine R. Westby, er nemlig blevet udnævnt til ny administrerende direktør for Oslo Lufthavn. Den post har hidtil været varetaget af Øyvind Hasaas, men han overtager nu Westbys direktørpost i Avinor-koncernen.

Ansvar for overskridelser
Det interessante er, at begge direktører på hver deres måde har været involveret i en række af Avinors store byggeprojekter gennem de senere år – blandt andet den omfattende udvidelse af Oslo Lufthavn. Og dermed – må man formode – bærer de også begge et ansvar for de massive budgetoverskridelser.

Dermed er det – set udefra – svært at se, hvad direktørrokaden i praksis kommer til at betyde, og der kommer i hvert fald ikke til at rulle direktørhoveder som konsekvens af den manglende evne til at holde de store byggeprojekter indenfor budget.

Hos Avinor mener man dog, at direktørrokaden vil skabe ny dynamik:

”Et sådant bytte skaber dynamik og nytænkning, noget som er særlig vigtigt i tider, hvor vi skal finde nye og mere omkostningseffektive løsninger gennem et større spare program,” siger Dag Falk-Petersen, Avinors koncernchef.

Færre medarbejdere
I dag er der 3.100 ansatte i Avinor, og det tal bliver mindre som følge af spareplanen.

”At vi bliver færre, er der ingen tvivl om. Det er for tidligt at sige, om det bliver nødvendigt at afskedige folk. Vi har tidligere klaret lignende reduktioner ved frivillig afgang, og det er også målet denne gang,” siger Dag Falk-Petersen til den norske avis, Dagens Næringsliv.

 

Relaterede links

Norske Avinor fordobler sit overskud

Vil bygge helt ny by ved Oslo Lufthavn

Ny Oslo Lufthavn indvies i dag