Den kommende Oslo Airport City (Illustration: osloairportcity.no)

Vil bygge helt ny by ved Oslo Lufthavn

Oslo Airport City er navnet på et nyt, norsk udviklingsprojekt. Planen er at bygge en hel by lige ved siden af Oslo Lufthavn.

Begrebet er døbt Aerotropolis og er mest kendt fra en række asiatiske lande, hvor hele byer er skudt op omkring ny-anlagte storlufthavne. Ideen er sådan set langt fra ny. Op til det 18. århundrede skød byer op omkring havnene, i det 19. århundrede var det jernbanen, der trak væksten, og i det 20. århundrede var det motorvejsvejnettet. Og i det 21. århundrede skal det så være lufthavnene.

I Stockholm er man allerede i gang med AirportCity Stockholm, og nu er turen så kommet til Oslo, hvor selskabet Oslo Airport City vil opføre en by på cirka én million kvadratmeter med hotel, konferencecenter, kontorer, handle, logistik, service og rekreative faciliteter.

Lige øst for lufthavnen
Oslo Airport City kommer til at ligge lige øst for Oslo Lufthavn – akkurat så langt fra lufthavnen, at der vil være plads til en tredje startbane, og lige nord for byen Jessheim. Det første projekt, der bliver sat i søen, er opførelsen af et hotel med cirka 1.000 sengepladser og konferencefaciliteter til cirka 500 personer.

Oslo Airport City mellem Oslo Lufthavn (til venstre) og byen Jessheim. (Illustration: osloairportcity.no)

Milliardærernes legeplads
Hotellet skal drives af den relativt nystiftede hotelkæde, Haut Nordic, som Aker-koncernen – anført af den norske milliardær Kjell Inge Røkke – ejer halvdelen af. Den anden halvdel ejes af en anden norsk rigmand, Sondre Prestegaard, mens en tredje norsk rigmand, Petter Stordalen, allerede i dag driver hotel i selve lufthavnen.

”Vi har stor tro på Gardermoen-regionen. Vi ønsker at blive en stor aktør i området. Vi synes dette er den bedste beliggenhed udenfor terminalområdet, man kan få på Gardermoen,” siger Sondre Prestegaard til det norske erhvervsmedie, e24.no.

Han regner med, at hotellet årligt vil komme til at omsætte for cirka 200 millioner norske kroner, når det står færdig om tre år. Omsætningen for hele Oslo Airport City skønnes at ende på op imod en halv milliard norske kroner om året, hvilket svarer til omkring 382 millioner danske kroner.

10.000 arbejdspladser
Folkene bag Oslo Airport City regner med, at byen vil kunne generere omkring 10.000 nye arbejdspladser oveni de cirka 23.000, der allerede i dag findes i selve lufthavnen. Dermed er det intentionen, at det norske Aerotropolis skal være med til at trække væksten i Ullensaker Kommune.

Fælles for alle Aerotropolis-projekter er, at lufthavnene, som de nye byer opstår omkring, ligger relativt langt fra eksisterende storbyer. Oslo Lufthavn ligger da også omkring 45 kilometer fra Oslo, ligesom Arlanda ligger godt 40 kilometer nord for Stockholm.

Og da Københavns Lufthavn i fugleflugtslinje kun ligger cirka ni kilometer fra Københavns centrum, giver tanken om en dansk hovedstads-Aerotropolis ingen mening, fordi alle de faciliteter man vil anlægge, allerede findes inden for overskuelig rækkevidde.

 

Relaterede links

Nyt flytog på vej mellem Gardermoen og Oslo

Oslo klar til ny stor udvidelse

Oslo Lufthavn overvejer tredje landingsbane