Airbus A320-200neo hos SAS Irland. EI-SIE. (Foto: Scandinavian Airlines Ireland)

Norske politikere i angreb på SAS

Norske politikere bakker op om SAS-piloters kritik af, at selskabet bruger piloter fra udenlandske bemandingsbureauer. Statsstøtte skal bruges til at redde norske arbejdspladser, hedder det.

Op til nytår sendte SAS-piloternes formand Christian Laulund et åbent brev til SAS’ koncernchef Rickard Gustafson, hvori han kritiserer SAS’ brug af udenlandske piloter fra bemandingsbureauer, mens selskabet samtidig afskediger over 500 piloter i Skandinavien.

Som vi fortalte på CHECK-IN.dk, kritiserer Christian Laulund i brevet, at SAS bruger udenlandske piloter, som det helejede irske datterselskab SAS Ireland (SAIL) har hyret fra et bemandingsselskab.

“Hvorfor tager du ikke vare på dine egne medarbejdere først? Crew i SAIL er ikke ansat i SAS, de er ansat i et bemandingsbureau og har således kun ringe tilknytning til SAS udover uniformen. Alligevel vælger du at bruge disse i stedet for at reducere antallet af fyringer og permitteringer i det selskab, du og jeg arbejder i,” hedder det i brevet.

Brevet fra pilotformanden er også blevet omtalt i norske medier, og nu får SAS-piloterne opbakning til deres holdninger fra norske politikere.

Statsstøtte for at redde norske arbejdspladser
Næstformand i Arbeiderpartiet Bjørnar Skjæran reagerer ifølge NRK stærkt på, hvad han mener er et skridt i den forkerte retning i SAS, som blandt andet har fået statsstøtte i Norge på 500 millioner norske kroner (360 millioner kroner) under coronakrisen, mens den danske og svenske regering tilsammen har bidraget med statsstøtte for tilsammen næsten otte milliarder kroner.

”Når det norske samfund har stillet op for SAS, var det for at redde norske arbejdspladser og den norske arbejdsmodel. Ikke for at styrke et udenlandsk bemandingsbureauer,” siger Bjørnar Skjæran.

Også Senterpartiet forholder sig kritisk til SAS’ brug af bemandingsbureauer.

”Det er vigtigt for Senterpartiet at fastholde norske arbejdspladser. Brugen af ​​bemandingsfirmaer er helt ved siden af den luftfart, vi ønsker at hjælpe gennem krisen,” siger Siv Mossleth, transportpolitisk talsmand i Senterpartiet.

Forslag om tiltag mod social dumping
Selv om brugen af udenlandske bemandingsselskaber de seneste år er blevet meget udbredt i europæisk luftfart – herunder også i Skandinavien, mener Arbeiderpartiet, at det er muligt at vende udviklingen.

”Hvis det er tilfældet, at bemandingsbureauer er fremtidens måde at drive luftfart på, kunne vi bare læne os tilbage og lade lavprisselskaberne overtage det hele,” siger Bjørnar Skjæran.

Arbejderpartiet har i Stortinget fremsat 12 forslag til at sikre bæredygtig luftfart i Norge i fremtiden. Det store oppositionsparti opfordrer blandt andet den norske regering til at lave tiltag mod ​​social dumping og sikre sund og fair konkurrence på lige vilkår efter den norske model, herunder faste stillinger med direkte ansættelse og krav til flyselskaber, der flyver i Norge, om at acceptere fagforeninger.

”Vi baserer os på den norske model med faste, anstændige arbejdsforhold. Dette er et skridt i den forkerte retning. Det er virkelig en retning mod brutalisering af arbejdslivet. Og det er en vej, vi ikke kan gå,” siger Bjørnar Skjæran.

SAS afviser brutalisering
SAS’ norske pressechef siger i en kommentar til NRK, at SAS ikke kan genkende beskrivelsen af, at virksomheden bidrager til brutalisering af ​​arbejdslivet eller udnytter lokale støtteordninger forkert.

”SAS er tværtimod et ansvarligt selskab. Vi oplever, at norske politikere er godt informerede om, hvordan vi håndterer den meget alvorlige krise, som luftfarten står i,” siger pressechef John Eckhoff.

Ifølge pressechefen har SAS ikke intensiveret brugen af datterselskabet SAIL. Siden september har SAS brugt et til to fly om dagen fra SAIL, men selskabet skifter mellem forskellige fly af tekniske årsager.

”SAS er en international virksomhed, der opererer over store dele af verden og tilpasser sine medarbejdere til forskellige markeder. Det betyder blandt andet, at vi i dag har langt den største produktion i Norge og med norsk personale både i luften og på jorden for at opretholde en kritisk infrastruktur i Norge,” siger John Eckhoff til NRK.

 

Relaterede artikler:

SAS-piloter med kritisk nytårshilsen til ledelsen (opd.)

CAU: Kritisabelt at SAS outsourcer jobs til CityJet

Næsten hver 10. danske SAS-pilot fratræder frivilligt