Groundingen af MAX-flyene koster Norwegian dyrt på børsen. Kursen på Norwegian-aktier faldt næsten 10 procent onsdag og kursfaldet fortsætter torsdag.
Norwegian har lige som alle andre flyselskaber verden over med Boeing 737 MAX-fly i flåden måttet sætte flytypen på jorden. Det sker som følge af luftfartsmyndighedernes forbud mod at flyve med MAX-fly efter på to fatale flystyrt Etiopien og Indonesien med den nyeste udgave af det populære mellemdistancefly.
Groundingen af Norwegians i alt 18 Boeing 737 MAX 8-fly og den fortsatte usikkerhed om, hvornår flyene kommer på vingerne igen, koster nu selskabet dyrt på børsen.
Onsdag faldt kursen på Norwegian-aktien således med 9,75 procent på børsen i Oslo til 50,72 norske kroner per aktie, og siden nytår er kursen faldet med hele 49,15 procent. Værdien af Norwegian-aktien er med andre ord næsten halveret på mindre end tre måneder, og kursfaldet på aktien fortsatte torsdag på Oslo Børs, hvor aktien faldt yderligere 5,32 procent og sluttede i kurs 48,02.
Storbank reducerer kursmål drastisk
Kursfaldet kommer i kølvandet på, at storbanken HSBC onsdag i en analyse skrev, at den forventer, at Boeing 737 MAX forbliver på jorden i mindst to til tre måneder, og at nye leverancer af flytypen vil blive udskudt i mindst seks måneder.
Samtidig reducerede HSBC sit kursmål på Norwegian-aktien fra 46 til 20 norske kroner, ligesom banken opretholdt sin anbefaling til investorerne om at reducere andelen af Norwegian-aktier i porteføljen. HSBCs nye kursmål ligger mere end 60 procent under slutkursen på Norwegian-aktien onsdag på Oslo Børs.
Samtidig understregede HSBC dog ifølge E24, at Norwegian “ironisk nok vil have strategiske fordele ved at Max-flyene er sat på jorden”. Det skyldes, at flyselskabets flåde af Boeing 737-800 med den globale grounding af MAX-fly vil være mere attraktivt. Norwegian-flåden rummer over 110 Boeing 737-800 med en gennemsnitlig alder på blot omkring fem år.
Ikke desto mindre forventer banken, at Norwegians enhedsomkostninger vil stige som følge af den formindskede flådekapacitet.
Kan Norwegian undgå wetleasing?
Norwegian har indtil videre løst udfordringen med den manglende kapacitet ved at bruge egne reservefly og ved at aflyse nogle flyvninger, frem for at wetlease fly. Spørgsmålet er imidlertid, om selskabet kan undgå at skulle ud at wetease fly på længere sigt – eksempelvis for at opretholde trafikprogrammet i den kommende sommersæson.
Ifølge Bloomberg Intelligence kan det koste op til 250.000 dollar om måneden at wetlease et erstatningsfly – svarende til over 1,6 millioner danske kroner. Hvis Norwegian skulle erstatte samtlige sine 18 Boeing 737 Max 8-fly med leasede fly ville det således kunne betyde en udgift på op mod 30 millioner kroner om måneden.
Relaterede artikler:
Norwegians MAX-fly i 10 forskellige lufthavne