Norwegian-datter har svært ved at holde tiden

Norwegians irske datterselskab med fly baseret i flere europæiske lande, har langt sværere ved at holde fartplanen end Norwegians skandinaviske selskab.

Begge selskabers Boeing 737-800 fly er malet i Norwegians karakteristiske røde og hvide farver, og kabinerne ser ens ud. Så på overfladen er det ikke til at se forskel på flyene fra Norwegians skandianviske selskab Norwegian Air Shuttle og det irske Norwegian-selskab Norwegian Air International (NAI).

Men hvis man som passager kigger på sit ur, så kan det ofte være med til at afsløre hvilket af de to Norwegian-selskaber som betjener den enkelte Norwegian-rute.

For mens Norwegian Air Shuttle indtager en hæderlig femteplads på Flightstats’ liste over Europas mest punktlige større flyselskaber i Europa i oktober, så ser det helt anderledes ud for Norwegian Air International. Selskabet indtager en 25. plads listen, hvor kun Icelandair klarer sig dårligere.

Syv spanske baser
Ud af 5.576 flyvninger i oktober, så ankom kun 63,42 procent af Norwegian Air International-flyvningerne til tiden til gate i ankomstlufthavnene. 36,58 procent af NAI-flyvningerne var mere end 15 minutter forsinket, som ifølge Flightstats er det, der skiller de rettidige ankomster fra de forsinkede ankomster.

I det skandinaviske Norwegian-selskab Norwegian Air Shuttle er billedet et helt andet. Her ankom 86,08 procent af i alt 12.268 flyvninger til tiden, mens kun 13,92 procent var forsinket.

Norwegian Air International, der har IATA-koden D8 i stedet for Norwegians normale DY-kode, står for at operere de Norwegian-fly, som er stationeret på Norwegians syv spanske baser samt på basen i London Gatwick-lufthavnen.

Se sig slået
Flightstats’ månedsopgørelse viser også, at SAS var Europas sjette mest rettidige selskab i oktober. Ud af i alt 28.334 flyvninger ankom 85,88 procent til tiden. Iberia var Europas mest punktlige selskab i oktober med Finnair og KLM på de to næste pladser. På den globale liste over flyselskabernes rettidighed må Iberia dog se sig slået af Qatar Airways. Her ankom 91,8 procent af alle flyvninger i oktober til tiden.

Dårligst til at holde tiden blandt verdens 39 største flyselskaber er israelske El Al. Her ankom kun 36,75 procent til tiden i oktober, mens 63,25 procent af de 2.182 El Al-flyvninger var mere end 15 minutter forsinket.

 

 

 

Relaterede artikler:

Hvert tredje Norwegian-fly er irsk

Norwegian med ny IATA-kode