Norwegian er mest punktlig i Norge

SAS positionerer sig i øjeblikket som Europas mest punktlige luftfartsselskab. Det vil det norske lavprisflyselskab Norwegian ikke stå tilbage overfor. Selskabet hævder at være det mest punktlige selskab i Norge baseret på statistikker fra lufthavnsoperatøren Avinor.

Hos SAS sværger man til Flightstats.com, når det gælder om at måle punktlighed og regularitet.

FlightStats Analytics registrerer hver dag bevægelserne på omkring 150.000 flyafgange over hele verden. På basis heraf udgives hver måned en statistik, der viser punktligheden hos de flyselskaber, hvorfra der er opsamlet data.

Trafikdata hentes af FlightStats fra primære og sekundære kilder, hvorfor opgørelsen ikke nødvendigvis er retvisende for alle flyselskaber. FlightStats tagerderfor også det forbehold, at målingerne er indikative.

Men det afholder ikke SAS fra at anvende Flightstats-opgørelsen som grundlag for påstanden om, at selskabet er det mest punktlige luftfartsselskab i Europa i såvel 2009 og 2010. Et postulat som anvendes flittigt i selskabets positionering i forhold til lavpriskonkurrenten Norwegian.

Men Norwegian svarer nu igen. I en norskkampagne kaldet “Speil, speil på veggen der – hvem er punktligst i landet her?“ har det norske lavprisflyselskab konsolideret alle punktlighedsinformationer fra samtlige norske lufthavne og fordelt dem på selskaber.

Ifølge den beregning havde Norwegian i august måned en punktlighed på 95,3 %, hvilket er på niveau med konkurrenten SAS samt højere end det SAS-ejede norske indenrigsflyselskab Widerøe.

Samtidig hævder Norwegian, at punktligheden i Sverige og Danmark var over 90 procent i august måned. Udover punktlighed mener Norwegian sig også godt med på regulariteten, hvilket måles på antallet af gennemførte flyvninger. Her kunne Norwegian i august måned præstere en regularitet på 99,97 %, hvilket betød, at kun 4 ud af 11.468 afgange måtte annulleres.

Regulariteten mener Norwegian således er bedre end såvel SAS og Widerøe i selskabets beregninger.

Kamp om positionering

Hvad enten man lægger Flightstats-målingerne er officielle tal fra Norges lufthavnsoperatør Avinor til grund, er der ingen tvivl om, at SAS og Norwegian vil fortsætte med at strides om punktlighed og andre væsentlige parametre.

Hos SAS er positioneringen eksekveret gennem følgende kreative statement i markedsføringen.

“Med SAS er en aftale en aftale. Punktlig. Kom frem til tiden med Europas mest punktlige flyselskab.“

I mellemtiden forsøger Norwegian sig at skabe sig en position som et lavprisflyselskab med højfrekvente ruter og et stærkt produkt rettet mod erhvervsrejsende. Et modangreb overfor SAS, der har netop disse områder som kernekomptencer.

Kampagnebudskabet hos Norwegianer: “Lav pris, mange afgange, centrale lufthavne, Direct to Gate, nye fly og fleksible billetter. Nogle virksomheder har regnet den ud.“

Kampen om positioneringen raser således på fuldt tryk mellem de to skandinaviske konkurrenter. Norwegian er stærk på leisure-segmentet, men vil have en større bid af forretningsmarkedet, mens SAS har en suveræn position på forretningsmarkedet, men ønsker et stærkere tag i det fritidsrejsende publikum.

Det bliver derfor interessant i den kommende tid at følgede to selskaberskreative udførelse af den overordnede strategi for positionering i det skandinaviske marked.