Norwegian har fået sig et fast back-up fly i tilfælde af uregelmæssigheder og tekniske fejl. Flyet er af typen Airbus A320 og opereres af litauiske Avion Express.
Det litauiske flyselskab Avion Express har i marts måned overtaget et næsten 18 år gammelt Airbus A320-fly, som fremover skal være back-up fly for Norwegian.
Selskabet har flere gange haft vikarfly på Norwegians ruter, blandt andet under pilotstrejken sidste år samt i marts måned, hvor det norske lavprisflyselskab har været ramt af akut pilotmangel.
Norwegian har nu besluttet at indgå en særlig rådighedsaftale med Avion Express, der sikrer at det litauiske flyselskab på adhoc basis kan flyve på en wetlease-aftale på vegne af Norwegian.
“Vi har en aftale med Avion Express om at kunne benytte et fly til udgangen af denne måned. Vi har endvidere søgt myndighederne om godkendelse til potentielt at kunne indleje et fly i tilfælde af, at der skulle opstå et behov for hurtigt at få fat på et erstatningsfly i stedet for en af vores egne fly. Vi har ikke planer om at sætte et fly fra Avion Express i fast trafik. Dette er en standard procedure, som letter processen betydeligt ved en ad hoc udfordring,” siger Norwegians danske pressechef Daniel Kirchhoff til CHECK-IN.dk.
Back-up fly får travlt
Avion Express-flyet, der har registreringen LY-VEI, har siden sommertrafikprogrammets start allerede været travlt beskæftiget. Fra den 30. marts til 5. april er der fløjet 11 strækninger, hvor flyet har været i Marrakech, Berlin, Paris samt på Mallorca med udgangspunkt i flyvninger fra baserne i Oslo og Stockholm. Dette er blevet suppleret med LY-VEL, et andet A320-fly, der siden 31. marts har gennemført 19 flyvninger for Norwegian.
A320-flyet blev leveret til Avion Express den 24. marts, men oprindeligt var El Salvador-flyselskabet TACA International Airlines den første operatør tilbage i 1998, mens flyet siden 2004 har været beskæftiget hos kinesiske Sichuan Airlines.
Det kan undre, at Norwegian har valgt at benytte A320-fly som back-up, når mellemdistanceflåden i dag udelukkende består af nyere fly af typen Boeing 737-800, men ifølge selskabet handler det om at kunne finde et ledigt fly med det nødvendige antal sæder. Her er A320-flyet med 180 sæder en god erstatning for 737-erne, der i Norwegians version er indrettet med plads til 186 passagerer.
Norwegian indgik for nylig en tilsvarende wetlease-aftale på back-up basis med portugisiske euroAtlantic, der har stillet et langdistancefly af typen Boeing 767-300 til rådighed, når Norwegians Dreamlinere svigter.