Efter mere end to års venten er det endelig lykkedes Norwegians irske datterselskab at få tilladelse til at flyve til og fra USA.
Fredag i sidste uge lykkedes det endelig for Norwegian at få en tilladelse fra det amerikanske transportministerium til, at Norwegians irske datterselskab Norwegian Air International kan flyve til og fra USA. Noget som Norwegian har kæmpet for i mere end to år. Og hvor både USA’s præsident Barack Obama, Irlands transportminister, norske ministre og EU-Kommissionen har været inddraget.
Tilladelsen skal danne basis for, at Norwegian Air International bliver rygraden i hele Norwegians langdistance-operation, hvor man i dag har ruter fra blandt andet Københavns Lufthavn til USA og Asien. Norwegians Boeing 787 Dreamliner-fly skal alle placeres i det irske selskab og ikke på dispensation i et norsk selskab, sådan som det er tilfældet med mange af flyene i dag.
Forsøgt at forhale processen
Siden februar 2014 har Norwegian Air International haft en ansøgning liggende hos det amerikanske transportministerium uden at der er sket noget. Men det gjorde der så i fredags, hvor NAI fik en foreløbig tilladelse. Den bliver formentlig gjort permanent om ganske få uger efter en kort høringsfase, hvor andre flyselskaber, faglige organisationer og andre med en interesse i sagen kan komme med deres indvendinger.
Og det er netop konkurrenter og amerikanske fagforeninger, der har forsøgt at forhale godkendelsesprocessen og modarbejde tildeling af tilladelsen. De har protesteret over, at et norsk flyselskab vil flyve mellem USA og Europa med fly placeret i et irsk selskab og personale, der har base i Thailand. Det mente de amerikanske fagforeninger og flyselskaber var konkurrenceforvridende, og at Norwegian blandt andet gjorde det for at undgå de mere strikse norske arbejdsregler.
Inddrog Obama
Norwegian mente undervejs i forløbet, at Norwegian Air International (NAI) opfyldte alle lovbestemte og regulerende krav for at flyve til og fra USA. Moderselskabet Norwegian Air Shuttle flyver i dag ruterne mellem Europa og USA. Den vigtigste årsag til, at Norwegian har etableret langdistanceselskab i Irland, er adgangen til trafikrettigheder i EU, som EØS-landet Norge ikke har i dag.
Norwegian har arbejdet på mange forskellige fronter for at bane vejen for at få tilladelsen på plads. I november 2014 inddrog Norwegians topchef Bjørn Kjos ligefrem den amerikanske præsident Barack Obama, da Kjos henviste til, at flyselskabet blot ville gøre præcis det, som Obama ønskede.
”Vi gør præcis, som Obama-administrationen ønsker det: skaber amerikanske arbejdspladser, bringer turister til USA og giver amerikanerne billige flybilletter. Det transatlantiske marked har alt for længe været domineret af alliancer, som har fået lov til at styre markedet med høje priser og begrænset valgfrihed,” sagde Bjørn Kjos i forbindelse med en charmeoffensiv i USA i november 2014.
Læs også:
Norsk minister i kamp for irsk flyselskab