Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norsk minister i kamp for irsk flyselskab

Den norske handelsminister Monica Mæland mødtes i går i Washington D.C. med amerikanske regeringspolitikere for at tale sagen for Norwegians irske datterselskab.

Det hører til sjældenhederne, at politikere blander sig i anliggender mellem andre lande. Det var ikke desto mindre tilfældet, da den norske handelsminister Monica Mærland fra partiet Høyre i går besøgte den amerikanske forbundshovedstad Washington D.C.

Ministeren skulle mødes med amerikanske regeringspolitikere og havde valgt at bringe spørgsmålet op omkring den manglende godkendelse af ansøgning om beflyvning fra USA fra det irske flyselskab Norwegian Air International Limited, skriver det norske medie DN.

Norwegian Air International Limited opererer fra en selvstændig adresse i Dublin og har udover at være ejet af norske Norwegian Air Shuttle ASA intet med Norge at gøre. Det irske selskab fik i februar sidste år en selvstændig operativ licens fra de irske myndigheder, men mangler at få godkendelse til at flyve til og fra USA.

Ansøgningen om beflyvningstilladelse blev indgivet af Norwegian Air International til det amerikanske transportministerium den 4. december 2013, men der er stadig ikke truffet en afgørelse i sagen, da ansøgningen har været genstand for høringer hos en lang række interessenter.

Kritikerne mener, at Norwegian har etableret sig i Irland for at omgå den norske udlændingelovgivning, der ikke tillader ansættelse af personale på flyene fra lande, der ikke er medlem af EU/EØS. Den oprindelige hensigt var nemlig, at hovedparten af kabinepersonalet skulle være fra Thailand for at reducere driftsomkostningerne.

Derimod mener Norwegians koncernchef Bjørn Kjos, at luftfartskoncernen er udsat for en amerikansk forhalingstaktik og offer for en smædekampagne igangsat af de amerikanske flyselskaber og fagforeninger.

Regeringen rykker for svar
Selvom ansøgningen til USA´s transportministerium principielt er en sag mellem de irske og amerikanske myndigheder, mener den norske minister alligevel at være i sin gode ret til at blande sig.

“Det har taget uforholdsmæssigt lang tid. Du kan godt kalde det en rykker fra vores side. Regeringen er ikke part i sagen, men vi blot minde om, at ansøgningen må afklares,“ siger Monica Mæland til DN.

Ministeren mener ikke, at Norwegian Air International kan udelukkes fra det amerikanske marked, da de opfylder alle internationale betingelser.

“Det er et synspunkt vi deler med EU og Irland,“ understreger den norske handelsminister.

Kritiske kommentarer
Initiativet fra den norske handelsminister har fået en blandet modtagelse.

“Hvorfor i alverden skal en norsk minister være forkæmper for irske nationale anliggender? Og hvorfor ønsker den samme minister at svække norske skatteindtægter, øge udbetalingen til ledige og fjerne kompetence fra Norge?,“ spørger Henrik P. Jansen på DN´s Facebook-side.

En anden bruger ved navn Harry Pettersson skriver følgende:

“Norwegian er det eneste europæiske flyselskab med billigt asiatisk personale, der vil flyve mellem Europa og USA. Får Norwegian mulighed for dette, vil andre flyselskaber være tvunget til at følge med. Det vil skabe stor arbejdsløshed i luftfartsbranchen i USA og Europa.“

Norwegians koncernchef Bjørn Kjos har gentagne gange hævdet, at etableringen i Irland er begrundet i ønsket om at kunne foretage oversøiske flyvninger til og fra alle lande i EU, da Irland er medlem af EU.

Den forklaring køber Harry Petterson tilsyneladende ikke.

“Havde Norwegian afstået fra at benytte billig arbejdskraft, havde de allerede fået deres USA-tilladelse, men alt for Norwegian handler om at omgå regler for at skaffe sig konkurrencefordele.“