Norwegian-fly ved gate i Oslo Lufthavn. (Foto: Kristin S. Lillerud)

Norwegian: Hård konkurrence fra gamle selskaber

Lavprisselskabet Norwegian bliver presset af netværksselskabernes outsourcing af produktion og aftaler med de ansatte om lønnedgang. Tidligere gik presset den modsatte vej.

De sidste 10-15 års gentagne nedskæringer og tilpasninger hos netværksselskaber som SAS, Lufthansa, Air France-KLM og Finnair, er for det meste forsøgt forklaret og retfærdiggjort med argumenter om, at selskaberne bliver presset af lavprisselskaberne. Derfor har medarbejderne været nødt til at gå ned i løn og vinke farvel til tidligere tids goder, ligesom en del af produktionen i mange selskaber er blevet outsourcet til datterselskaber med lavere driftsomkostninger eller wet lease-operatører, som Jet Time og Cimber A/S i SAS’ tilfælde.

Nu tyder noget på, at de manøvrer har været så succesfulde, at presset pludselig går den anden vej. At det nu er lavprisselskaberne, der bliver presset af netværksselskaberne. Det er i hvert fald budskabet fra ledelsen i Norwegian i et brev til selskabets personale i anledning af den lurende pilotstrejke i selskabet.

”Konkurrencen er som I ved knaldhård. Flere og flere af de traditionelle selskaber flytter produktionen til egne datterselskaber med andre kollektivaftaler, mens ledelsen og de ansatte i andre selskaber bliver enige om lønreduktion for at man kan fortsætte med at flyve,” skriver selskabets operative chef, Geir Steiro, og HR-direktør, Gunnar Martinsen.

Arbejder mindre
På fredag skal Norwegian og piloternes fagforening mødes hos den norske forligsmand, Riksmekleren, for at se, om han kan hjælpe parterne med at nå til enighed. Noget man endnu ikke har været i stand til siden forhandlingerne startede i november sidste år.

Hvis ikke det er muligt at blive enige, kan en strejke blandt Norwegians 700 norske, danske og svenske piloter være en realitet fra midnat natten mellem lørdag og søndag.

På forhandlingsbordet er emner som pension, arbejdstid og fleksibilitet. Norwegian fremhæver i brevet til medarbejderne hvordan de skandinaviske piloter arbejder langt mindre end de øvrige Norwegian-piloter på baserne i Spanien, England, USA og Thailand. Desuden flyver piloterne i gennemsnit kun 700 timer om året, mens andre flyselskabers piloter flyver helt op til loftet på 900 timer.