Det bliver to 15 år gamle Airbus A340-fly, som skal agere vikarer for de forsinkede Dreamliner-fly når Norwegian går i luften med sin langdistancesatsning til maj.
Efter en intens søgen er det lykkedes Norwegian at finde de to langdistancefly, som skal agere vikarer for de to Boeing 787 Dreamliner-fly, som Norwegian skulle have brugt til at kickstarte sin længe ventede langdistancesatsning med ruter fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok fra starten af maj.
Det bliver to 15 år gamle Airbus A340-300 maskiner magen til dem SAS har syv af. SAS-flyene er dog 3-5 år yngre. De to arbejdsheste leases af portugisiske Hifly og har en fortid hos Singapore Airlines og Emirates.
Begge fly har plads til 267 passagerer fordelt på tre klasser med henholdsvis 12 påførste klasse, 42 på business og 213 på economy. Norwegians Boeing 787 Dreamliner fly er udstyret med 290 sæder. Norwegian skriver i en pressemeddelelse onsdag eftermiddag ikke noget om hvordan man vil løse problemet med de manglende pladser, hvis alle 290 sæder er solgt på en afgang.
Flyene vil flyve med portugisisk besætning og på portugisisk register som CS-TQZ og CS-TQY.
Foto: Norwegians to vikar-fly ha tidligere fløjet for Singapore Airlines og Emirates.