Allerede i februar skulle Japan Airlines have indsat Dreamlineren på den nye rute fra Helsinki til Tokyo. Ruten blev udsat og starter nu op den 1. juli, hvormed det japanske flyselskab bliver første Dreamliner-selskab til Norden.
Den 16. januar i år blev samtlige Boeing 787 Dreamliner-fly sat på jorden på grund af tekniske problemer med batterierne. I de tre og en halv måned, der er gået siden flyveforbuddet, er der sagt og skrevet meget om Boeings drømmefly. Men nu er de 50 aktive Dreamliners på vej tilbage i tidtabellerne hos de respektive flyselskaber.
Hos Japan Airlines, der er verdens næststørste Dreamliner-operatør, genindsættes flyene succesivt fra den 1. juni til Kina, Singapore og USA. Herefter kommer Norden, når det japanske flyselskab den 1. juli starter en ny rute mellem Tokyo og Helsinki.
Oprindeligt skulle ruten til den finske hovedstad have været startet op i februar måned med fire ugentlige afgange. Men når Japan Airlines indvier ruten den 1. juli, har man besluttet sig for at flyve dagligt på ruten. Dermed vil Japan Airlines supplere Oneworld-partneren Finnair, der også flyver dagligt mellem Helsinki og Tokyo.
Overhaler Norwegian
Det norske lavprisflyselskab Norwegian har ellers en højt profileret Dreamliner-strategi og havde på et tidspunkt udsigt til at blive det første flyselskab, der kunne præsentere Dreamlineren i fast rutefart til og fra en nordisk lufthavn.
Men problemerne hos Boeing har forrsinket leverancen af det første fly til Norwegian. Når Norwegians første interkontinentale afgang flyves den 1. juni fra Oslo til New York-JFK vil det således være med indlejede Airbus A340-fly fra portugesiske Hifly.
Lige nu ser det ud til, at det første Dreamliner-fly til Norwegian vil blive leveret i slutningen af juni måned med forventet ibrugtagning omkring den 1. august. I mellemtiden kan Norwegian overveje, hvor flyene skal indregistreres, da det ikke vil kunne ske i Norge, hvis der skal benyttes thailandsk kabinepersonale.
Omfattende information
Hos Japan Airlines har man på selskabets hjemmeside udarbejdet omfattende informationsmateriale omkring Dreamlineren og flyets sikkerhed. Der fokuseres meget på at oplyse kunderne om årsagerne til, at drømmeflyet oprindeligt fik flyveforbud samt hvad der er gjort for at forhindre, at nye problemer kan opstå.
Selskabets CEO, Yoshiharu Ueki, har skrevet et åbent brev til kunderne. Brevet, der er offentliggjort på hjemmesiden, gør rede for, hvordan det japanske flyselskab løbende vil overvåge alle kendte fejl hos Dreamlineren, der udover batteri-problemerne også omfatter tilfælde af brændstoflækage.
Endelig vil flybesætningerne hos det japanske flyselskab skulle foretage en lang række test- og træningsflyvninger, inden Dreamlineren løbende bliver indfaset i driften fra den 1. juni.