Norwegian Boeing 787 Dreamliner (Foto: Norwegian)

Norwegian indfører skjult brændstoftillæg

Norwegian opkræver i øjeblikket et tillæg på 230 kroner på oversøiske flyvninger. Der er tale om et brændstoftillæg, der snart afløses af højere billetpriser.

De aktuelt høje brændstofpriser presser i øjeblikket mange flyselskaber. Hårdest ramt er de flyselskaber, der ikke har været forudseende og hedget brændstof, men i stedet må betale de stigende markedspriser for “det sorte guld.”

Et af disse selskaber er Norwegian. Det norske lavprisflyselskab havde ved udgangen af første kvartal indgået kontrakter, der skulle dække 27 procent af det resterende brændstofforbrug i 2018 til en gennemsnitspris på 500 dollars per ton, mens omkring tre procent af brændstofforbruget i 2019 er afdækket til 590 per ton.

Den aktuelle markedspris for et ton flybrændstof er 713 dollars.

Tillæg skal konverteres til prisstigning
Udviklingen i brændstofpriserne har fået Norwegian til at indføre et brændstoftillæg på 230 kroner per vej på de oversøiske flyvninger til USA. Tillægget har været gyldigt i flere uger, men Norwegian har ikke specifikt kaldt det et brændstoftillæg.

Nu vælger selskabet i stedet at foretage prisforhøjelser, så der ikke er tale om et synligt tillæg.

“Vi har besluttet, at prisjusteringen skal ske på normal vis og ikke i form af et fast tillæg,” siger kommunikationsrådgiver Astrid Mannion-Gibson fra Norwegian til flysmart24.no.

Dermed er der udsigt, at Norwegian på hver enkelt rute vil vurdere, om de forhøjede brændstofomkostninger skal væltes over på kunderne.

“At vi øger prisen på udvalgte ruter er ikke unaturlig, når olieprisen stiger, som den har gjort. Vi har nu besluttet, at prisjusteringen skal ske på normal vis. Det er vigtigt at understrege, at billetpriserne uanset dette vil blive justeret ud fra udbud og efterspørgsel. Det vigtigste for kunderne er totalprisen og ikke hvad de forskellige enkeltelementer kaldes,” forklarer Astrid Mannion-Gibson.

Ingen prisstigning fra SAS
Indtil videre har SAS ikke planer om at ændre priserne som følge af de høje priser på flybrændstof. SAS har nemlig været forudseende og købt en stor del af det resterende brændstofforbrug i 2018 til nogle faste og lavere priser end den aktuelle markedspris.

I kvartalet fra maj til juli er 83 procent af brændstoffet hos SAS købt til en pris på mellem 590 og 630 dollars per ton, og fra august til oktober er hele 91 procent sikret inden for samme prisspænd. Den aktuelle brændstofpris er 713 dollars per ton, og SAS har budgetteret med et gennemsnit på 580 dollars per ton inklusive hedging.

SAS har da heller ikke for nuværende planer om at indføre brændstoftillæg eller justere prisen som følge af de høje brændstofpriser.

“Der er ingen akut situation, som aktuelt skulle tilsige dette, men branchen må som helhed skulle kompensere for de øgede omkostninger, som den stigende oliepris giver. Hvordan dette vil ske, er for tidligt at sige noget om. Vi ser også på, hvad andre i luftfartsindustrien gør, hvis udviklingen på brændstofudgifterne begynder at ramme flyselskaberne hårdt over en længere periode,” siger informationschef Knut-Morten Johansen fra SAS i Norge til flysmart24.no.

SAS omdøbte i efteråret 2016 brændstoftillægget til “internationalt gebyr”. Størrelsen af tillægget har ikke været ændret siden.

 

Relaterede artikler:

SAS omdøber brændstoftillæg

Norwegian tabte på brændstofsikring

Norwegian har fjernet brændstoftillæg