Fra venstre: Formand Georges Rassel fra Norsk e-Fuel, Norwegians koncernchef Geir Karlsen og administrerende direktør Karl Hauptmeier fra Norsk e-Fuel sammen med Damien Crochu, der er direktør for corporate finance hos Cargolux samt kommunikationsdirektør Lars Bjørn Larsen fra Norsk e-Fuel. (Foto: Norsk e-Fuel | PR)

Norwegian køber sig ind i Norsk e-Fuel

Et millionbeløb har sikret Norwegian en ejerandel i Norsk e-Fuel samt adgang til tonsvis af brændstof i fremtiden. Flyselskabet erklærer sig desuden klar til at investere langt mere på sigt.

Sidste år offentliggjorde Norwegian sidste sammen med brændstofvirksomheden Norsk e-Fuel planer om at bygge et produktionsanlæg, hvor energi fra vand og CO2, der høstes fra atmosfæren og genbruges, skal benyttes til at fremstille flybrændstof, som ikke udleder CO2.

Tanken er, at anlægget skal etableres ved den norske by Mosjøen, der ifølge selskabet var blevet valgt, fordi området har nogle af de laveste elpriser i Europa, adgang til vedvarende energi fra vandkraft samt en havn og jernbane, som kan benyttes til distribution, og tilstrækkelig med potentielt personale.

Som det ser ud i øjeblikket, ventes opførelsen at sættes i gang i år, og anlægget vil være rede til at kunne producere i fuld skala i 2026.

Nu er det norske flyselskab desuden gået skridtet videre og har indgået en aftale med virksomheden, som betyder, at Norwegian via en investering både erhverver sig en ejerandel i Norsk e-Fuel samt sikrer adgang til en del af det brændstof, der efter planen skal fremstilles ved Mosjøen.

Har planer om flere produktionsanlæg
I første omgang har Norwegian skudt 12 millioner norske kroner, hvilket svarer til 7,8 millioner danske kroner, i Norsk e-Fuel, men flyselskabet er parat til på sigt at investere mellem 45 og 50 millioner norske kroner (29,4 – 32,7 millioner danske kroner) yderligere i brændstofproducenten.

I tillæg til en uoplyst ejerandel kan Norwegian veksle investeringen til flere end 7.000 ton brændstof årligt fra den første fabrik, lyder det fra flyselskabet, der desuden fortæller, at mængden kan stige til 29.000 ton om året, hvis to andre planlagte anlæg ender med at blive opført.

7.000 ton brændstof fra de eventuelt kommende produktionsfaciliteter ved Mosjøen svarer til Norwegians samlede forbrug til transport af 430.000 passagerer fra Bodø til Oslo. Årligt rejser godt 550.000 passagerer mellem de to norske byer.

Tilgængeligt i begrænsede mængder
Norwegians koncernchef Geir Karlsen betoner, at investeringen blandt andet har betydning, fordi den giver flyselskabet adgang til en knap ressource.

”Denne aftale markerer starten på et banebrydende samarbejde, der vil fremskynde overgangen til fossilfrit brændstof i luftfarten, og som vil give os adgang til et produkt, der vil være tilgængeligt i begrænsede mængder.”

”Det er en nødvendighed at få øget produktionen af denne type brændstof i de kommende år, hvis vi skal lykkes med omstillingen til en mere bæredygtig luftfart.”

Karl Hauptmeier, der er administrerende direktør for Norsk e-Fuel, slår fast, at brændstoftypen i hans optik kommer til at spille en nøglerolle, når flyselskaber verden over skal indfri deres klimamål i de kommende år.

”Vi har ambitiøse planer om at øge vores produktionskapacitet for e-Fuel så hurtigt som muligt for at kunne levere fossilfrit brændstof til luftfartsindustrien. Forpligtelserne fra Norwegian og vores øvrige partnere sender ikke kun et stærkt signal om, at de tror på vores formål, koncept og team. Det viser også en indgående forståelse for den kritiske rolle, som e-Fuels har for fremtiden for luftfart.”


Relaterede artikler:

SAS og Norwegian har mistet markedsandele i CPH

Norwegian vil bygge brændstofanlæg i Norge

Norwegian køber grønt brændstof til Aalborg-rute