Boeing 737 MAX 8 til Norwegian. (Arkivfoto: Norwegian | PR)

Norwegian leaser 10 fabriksnye Boeing 737 MAX

Med en aftale om leasing af 10 helt nye Boeing 737 MAX 8 vil Norwegian i sommeren 2023 beskæftige 80 fly. Af disse vil mindst 12 være 737 MAX 8, som selskabet senest havde på vingerne i marts 2019.

Da Norwegian i december sidste år annoncerede, at selskabet vil lease yderligere 13 fly i 2022 udover de 51 fly, der var i flåden på dette tidspunkt, bekræftede selskabet, at to af disse var Boeing 737 MAX 8.

Det bliver ikke de eneste fly af denne type i det norske lavprisflyselskabs flåde. Norwegian meddeler mandag, at der er indgået en aftale med flyleasingselskabet AerCap om lease af yderligere 10 fabriksnye Boeing 737  MAX 8. Disse fly skal leveres i første halvdel af 2023.

Med den nye aftale kommer Norwegian op på 70 fly i sommeren 2022 og 80 fly i sommersæsonen 2023, hvoraf mindst 12 indtil videre vil være nye MAX-fly.

“De nye fly gør, at vi når målsætningen om at bygge en stor, moderne og mere brændstofeffektiv flyflåde. Flådeforøgelsen er vigtig for selskabets videre udvikling af kundetjenester i et omfattende rutenetværk i Norden og til europæiske destinationer,” udtaler Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Ingen MAX siden foråret 2019
MAX-flyene udmærker sig ved, at de har en mere grøn profil med 14 procent lavere brændstofforbrug end de øvrige 737-800,  hvilket vil bidrage til, at Norwegian kan komme nærmere sit mål om at reducere CO2-udledningerne med 45 procent i forhold til 2010-niveauet.

Norwegian har ikke benyttet Boeing 737 MAX siden den 12. marts 2019, hvor samtlige fly af denne type blev grounded over hele verden som følge af to på hinanden følgende dødsulykker i henholdsvis Indonesien og Etiopien.

Det ventes, at den første MAX vil blive sat i drift i april, mens den anden er planlagt til idriftsættelse i maj i år. De to fly er allerede blevet registreret som SE-RTB og SE-RTC hos Norwegian Air Sweden AOC

Oprindeligt havde Norwegian 18 MAX-fly i drift, mens yderligere 13 fly var produceret til selskabet. I forbindelse med sidste forårs rekonstruktion forsvandt samtlige 18 MAX’ere fra flåden, og samtidig har Norwegian siden sommeren 2020 har haft en sag kørende med Boeing i forhold til en større ordre, som flyselskabet ønskede at annullere.

 

Relaterede artikler:

Norwegian leaser to Boeing 737 MAX

Norwegian indgår leasingaftaler på yderligere 13 fly

“Over tid får vi en MAX-flåde i Norwegian”