Med beslutningen om at indsætte en sjette daglig afgang på indenrigsruten mellem København og Aalborg, har det norske lavprisflyselskab Norwegian for første gang nogensinde overhalet SAS som den største operatør på ruten målt på antal udbudte flysæder.
For en del år siden var SAS eneste operatør på Danmarks største indenrigsflyrute mellem København og Aalborg.
Sidenhen kom Cimber og derefter Sterling Airlines og gav konkurrence til SAS. Da Sterling Airlines krakkede i slutningen af 2008, var det norske lavprisflyselskab Norwegianhurtig om at beslutte en satsning på ruten fra København til Aalborg.
Her startede Norwegian den 6. november 2009 medtre daglige afgange opereret med Boeing 737-300 fly med plads til 148 passagerer. Sidenhen er det i den nordjyske lufthavngået støt fremad for det norske selskab, der fra den 30. oktober indsætter en sjette hverdagsafgang på indenrigsruten til Aalborg. Og alle afgange opereresnu med nyere Boeing 737-800 fly med plads til 186 passagerer.
Dermed bliver Norwegian suverænt største operatør på ruten med i alt 34 ugentlige frekvenser i hver retningog samlet 12.648 udbudte sæder ugentligt.
Det er noget mere end Cimber Sterling, der fra den 30. oktober udbyder 8.124 sæder ugentligt fordelt på 58 frekvenser om ugen. Cimber Sterling opererer hovedparten af afgangene med ATR72-fly med plads til 66 passagerer suppleret af ATR42 med en kapacitet på 46 sæder. Den sene aftenafgang fra København og første morgenafgang fra Aalborg flyves med en Boeing 737-700 med 148 sæder.
Overhaler SAS med 756 sæder
SAS, der tidligere var den største operatør på ruten, må nu se sig overhalet af Norwegian på den udbudte kapacitet. SAS udbyder i vinterfartplanen fra den 31. oktober i alt52 ugentlige afgange fordelt på fly af typen Bombardier CRJ900, MD-81 og Airbus A321.
Det betyder, at det samlede sædeudbud fra SAS kommer op på11.892 om ugen, hvilket er blot 756 færre sæder endNorwegian. Dermed er SAS for første gang i selskabets historie ikke længere den største operatør på Danmarks største indenrigsflyrute.
“Vi er ekstremt glade for udviklingen på København-Aalborg ruten. Det viser vi blandt andet ved at indsætte en ekstra frekvens i den kommende vinterfartplan,“ siger Norwegians danske presse- og markedschef Johan Bisgaard Larsen til CHECK-IN.
Tidligere har Norwegians koncernchef Bjørn Kjos understreget, at der skal opereres minimumseks daglige frekvenser for at skabe tilfredsstillende lønsomhed i indenrigsruterne. Hertil siger Johan Bisgaard Larsen: “Aalborg-ruten er allerede lønsom. Generelt opererer Norwegian ikke over længere tid ruter, der ikke er lønsomme.“
I 2010 var der 1.060.284 passagerer på indenrigsruten mellem København og Aalborg, der således er Damarks største foran Aarhus og Karup og Rønne.