Norwegian: ‘SAS ved ikke, hvad de snakker om’

Det er faldet Norwegian for brystet, at SAS konsekvent omtaler den norske udfordrer som ‘lavserviceselskab’.

Tonen mellem de to konkurrenter i skandinavisk luftfart er blevet skærpet, efter at SAS for nylig blev reddet med hjælp fra de skandinaviske stater.

I en artikel her på siden omtalte koncerndriftsdirektør Flemming Jensen tidligere på ugen Norwegian som et “lavserviceselskab“. En definition som SAS tilsyneladende bevidst er begyndt at anvende om alle lavprisflyselskaber.

Udtalelsen har ikke just vakt begejstring hos den norske konkurrent, der har valgt at tage voldsomt til genmæle overfor SAS.

“SAS bør løfte blikket og se hvad deres konkurrenter, som ikke har sugerøret langt nede i pengetanken hos de skandinaviske stater, rent faktisk tilbyder sine rejsende. For det er åbenbart, at de ikkehved, hvad de snakker om. Flere og flere vælger at flyve med Norwegian hver eneste måned,noget vore månedlige trafikktal er et synlig bevis på. Vi er overbeviste om, at en afgørende årsag til dette er vortmeget konkurrencedygtige produkt. Vi har splinternye, mere miljøvenlige fly, gratis internet om bord, fasttrack, direct-to-gate og et attraktivt bonusprogram, for blot at nævne noget,“forklarer informationschef Lassa Sandaker-Nielsen fra Norwegian.

Alle disse services er i realiteten med til at flytte Norwegian fra rollen som lavprisflyselskab til et egentligt hybridselskab. Det prædikat ønsker Norwegian dog ikke at få påhæftet, da selskabet ønsker at positionere sig med lave priser. Derimod vil SAS forsøge at gøre sig til talsmand for, at alle selskabernu kan tilbyde lave priser, men at det er service manskal differentiere sig på.

“Jeg tror, atde rejsende er smarte nok til at gennemskue SAS-retorikken, som for længst er gået af mode,“ konstaterer informationschef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

SAS vil gerne snakke service
Hos SASpasser det fint til selskabets positionering og mediestrategi at tale om service, fremfor at tale om priser.

“Vi holder fast i, at vi har et fantastisk produkt og serviceoplæg, som flere og flere rejsende med øget tilfredshed benytter sig af. Vi vil ikke give næring til den opfattelse, at lave priser ikke hører til hos SAS. Om det er forkert at kalde konkurrenternes service for lav, underforstået lavere end hos SAS, kan der være forskellig holdninger til. Men det er vel ikke værre end at sige, atSAS per definition er dyrere,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS som svar på det kritiske udfald fra Norwegian.

Nu er banen for alvor kridtet op med i første omgang en konkurrence på ord. Men detbliver først og fremmesti luften, at de to skandinaviske rivaler skal bevise, hvem der kan producere det bedst mulige servicekoncept til den lavest mulige totalpris. Det vil den kommendetid give svaret på.