I 2013 havde Norwegian for første gang den bedste rettidighed på Danmarks største indenrigsrute.
Med 878.695 rejsende i 2013 var ruten mellem Aalborg og København nok en gang Danmark største indenrigsrute. Det er den eneste indenrigsrute, der betjenes af to flyselskaber nemlig SAS og Norwegian. De to selskaber flyver vingespids mod vingespids, og lige siden Norwegian gik ind på ruten i 2008, har SAS kunnet bryste sig af at være den af de to rivaler, som har haft den bedste rettidighed.
I 2013 lykkedes det imidlertid for første gang Norwegian at give SAS baghjul på punktligheden. Det viser tal fra Trafikstyrelsen. I ikke mindre end ni ud af årets tolv måneder fik Norwegian flest fly rettidigt fra København til Aalborg. På flyvningerne retur fra provinsen havde nordmændene den bedste rettidighed i otte ud af tolv måneder sammenlignet med SAS.
“Punktligheden er vigtig for passagererne, så det er tilfredsstillende, at vi holder denne høj, men samtidig forsøger vi altid at blive endnu bedre,“ siger Daniel Kirchhoff, kommunikationsrådgiver hos Norwegian, om tallene til CHECK-IN.dk.
SAS vil tilbage til toppen
Trods Norwegians føring på rettidigheden i 2013 på Aalborg-ruten, er det dog ikke mileskridt, der adskiller de to selskaber. Summeret var 86 procent af alle SAS-fly fremme rettidigt, hvor Norwegian havde 89 procent af sine fly fremme til tiden. Rettidigt defineres i luftfartsbranchen som ankomst 15 minutter fra ankomsttidspunktet i tidstabellen.
Tilsvarende var rettidigheden 93 procent mod 87 procent i SAS’ favør i 2012. Hos SAS lægger man ikke skjul på, at man vil rette op på udviklingen i 2013.
”Det er afgjort ikke godt, at vi har reduceret vores punktlighed på ruten sidste år. Det er svært at sige, hvad der er årsagen, men vi vil naturligvis se nærmere på det. Vi har højere mål for punktlighed, end hvad tallene fra 2013 viser,” fortæller Henrik Edström, presseansvarlig for SAS i Sverige.
SAS og Norwegian leverer tilsammen en luftbro mellem København og Aalborg med op til 15 daglige afgange. SAS flyver op til otte gange dagligt med et miks af 168 og 199-sæders Airbus-fly samt 88-sæders CRJ-900-fly, imens Norwegian flyver op til syv gange dagligt med 189-sæders Boeing 737-800-fly.