Det sidste fly af typen Boeing 737-800 blev onsdag leveret til Norwegian, der fremover vil modtage den mere miljøvenlige Boeing 737 MAX 8.
Norwegian sluttede en stor æra onsdag formiddag, da flyselskabet i Oslo Gardermoen modtog det sidste nye Boeing 737-800-fly fra frabrikken i Seattle.
Boeing 737-800 runder dermed et vigtigt kapitel af i Norwegians historie, hvor flytypen var med til at danne grundlaget for den vækst og fremgang, som selskabet har haft indtil i dag.
Fremover vil Norwegian udelukkende modtage fly af den nyere model, Boeing 737 MAX 8, og de nye fly lander løbende i Norge i løbet af 2018. Men den sidste levering af den gamle Boeing-model er en vemodig oplevelse for det store lavprisflyselskab.
”Den sidste leverance markerer enden på en æra for Norwegian. Da vi introducerede Boeing 737-800 i flåden for 11 år siden, gjorde vi det, fordi det var et moderne og brændstofeffektivt fly med lave driftsomkostninger,” siger Bjørn Kjos, koncernchef i Norwegian.
”Nu tager vi hul på et nyt kapitel i Norwegians historie med leverance af over 100 Boeing 737 MAX 8-fly, som er endnu mere brændstofeffektive og miljøvenlige.”
200 fly i ordre
Norwegian har pt. en flåde på 148 fly, og hele 118 af dem er af typen Boeing 737-800. 24 af flyene er Boeing 787 Dreamliner, mens selskabet også allerede råder over seks Boeing 737 MAX 8. Flyene er både selvejede og leasede.
Der er i øjeblikket yderligere 200 fly i bestilling, og i løbet af 2018 vil Norwegian få leveret 25 spritnye fly fra den amerikanske Boeing-fabrik.
Norwegian var faktisk det første fly i Europa til at modtage en Boeing 737 MAX 8, da man i 2017 fik leveret seks fly af denne model. Flyet er en opgraderet model af Boeing 737-800 – og der vil blive leveret 12 nye i løbet af indeværende år.
Miljøvenligt fly
Boeing 737 MAX opererer på Norwegians transatlantiske ruter fra Cork, Shannon, Dublin, Belfast, Edinburgh og Bergen til den amerikanske østkyst. Flyet flyver også på ruter inden for Europa og til Dubai i Mellemøsten.
Norwegians fremtidige Boeing-fly sparer cirka 20 procent brændstof i forhold til Boeing 737-800-flyet og er dermed endnu mere miljøvenlig.
Gennemsnitsalderen på Norwegians flyflåde er blot 3,6 år, og det gør den til en af verdens yngste.
Relaterede artikler:
Norwegian udfaser syv Boeing 737-800 fly
Norwegian-ruter over Atlanten med Boeing 737-fly
Første Norwegian Boeing 737 MAX