I den kommende tid står Norwegian over for at reducere sit antal af piloter på selskabets base i London, da flere Dreamliner-fly står på jorden og giver overskud i besætningsmedlemmer.
Forleden stod det klart, at Norwegian har wetleaset langdistancefly fra fire forskellige europæiske selskaber for at kunne opretholde trafikprogrammet hen over sommersæsonen.
Årsagen til de leasede fly er, at Norwegian Air UK i øjeblikket konstant har to til fire af sine i alt 13 Boeing 787 Dreamlinere stående på jorden i London Gatwick, da flyene skal have tjekket og eventuelt repareret turbinebladene i visse motorer af typen Rolls-Royce Trent 1000.
Da Norwegian har wetleaset erstatningsfly – altså inklusiv besætning – mens Dreamliner-flyene er henvist til asfalten, er der mangel på arbejde til flyselskabets 300 piloter på den britiske base frem til slutningen af oktober, hvor vintertrafikprogrammet overtager.
Midlertidig pilotreduktion
Luftfart.nu har fået indsigt i et brev, som Norwegian har sendt til selskabets Boeing 787-piloter. Heri fremgår det, at der i øjeblikket er en svær situation i Norwegian.
”Som følge af et overskud af besætningsmedlemmer har vi ikke anden mulighed end at reducere antallet af 787-besætningsmedlemmer midlertidigt i perioden,” skriver OSM Aviation, som er Norwegians bemandingsbureau.
En talsmand fra Norwegian har over for Air Transport World udtalt sig om den nuværende situation, hvor der også kommer til at være mindre arbejde til kabinebesætningsmedlemmerne på Dreamliner-flyene.
”Desværre har denne situation – som er uden for vores kontrol – betydet, at et lille antal kabinebesætningsmedlemmer ikke skal flyve hen over sommersæsonen. Sammen med vores besætningskolleger diskuterer vi forskellige frivillige løsninger, der omfatter ulønnet orlov og deltidsarbejde. Vi overvejer ikke afskedigelser af vores kabinebesætningsmedlemmer,” lyder det fra Norwegian.
Arbejder på konstruktiv løsning
Norwegian lægger ikke op til fyringer til af sine piloter, men selskabet forsøger at finde alternative løsninger til sine medarbejdere, så længe Dreamliner-flyene ikke kan gå i luften. I føromtalte brev lægges der op til syv forskellige løsninger. Den ene indebærer, at piloterne får en midlertidig opsigelse, men de loves genansættelse i Norwegian efter 12 måneder. Indtil da kan piloterne søge job hos Norwegians konkurrenter. Alternative løsninger er forskellige deltidsordninger eller ulønnet orlov.
OSM Aviation er i løbende og tæt dialog med piloternes fagforening, BALPA (British Airline Pilots’ Association), samt Norwegian. Lavprisflyselskabet fortæller, at det har en positiv dialog med sine piloter og fagforeninger. Alle parter arbejder for, at der findes en konstruktiv løsning, og at fyringer er sidste udvej.
Fra BALPA lyder ordene ligeledes, at der arbejdes konstruktivt frem mod en løsning snarest muligt.
”Selskabet skal tilpasse sig og foretage nogle vanskelige valg. Norwegian og BALPA arbejder sammen for at sikre, at alle besætningsmedlemmer støttes under de ændringer, der skal foretages for at sikre, at driften kan vende tilbage til normal praksis, ligeså snart Dreamliner-flyene er tilbage i luften,” siger BALPA-fuldmægtig Terry Brandon.
Wetleasede fly på USA-ruter
Mens Norwegian må lade en række Boeing 787 Dreamliner-fly stå på jorden, har selskabet som nævnt wetleaset fire forskellige langdistancefly ind til at dække sommerproduktionen fra London Gatwick.
Lavprisflyselskabet har wetleaset en Airbus A340-300 fra det portugisiske selskab HiFly til brug på ruten til Orlando og en Boeing 777-200 fra det spanske selskab Privilege Style, der opererer på ruten til Miami. Herudover har Norwegian også wetleaset en Airbus A330-300 fra Evelop Airlines, der opererer til New York-JFK samt en Airbus A330-200, der flyver på ruterne til Denver og Chicago.
Det er ikke kun Boeing 787 Dreamlinere, som Norwegian i øjeblikket må acceptere at have stående på jorden. I marts måtte selskabet stille sine 18 Boeing 737 MAX-fly på jorden som følge af de tragiske dødsulykker med et fly af samme type fra Lion Air og Ethiopian Airlines i henholdsvis oktober sidste år og marts i år.
Relaterede artikler:
Fire selskaber flyver langruter for Norwegian
Norwegian fortsætter wetlease af langdistancefly
Ingen A321LR til Norwegian før 2022
SAS-piloter vil op i løn, og Norwegian-piloter skal ned i løn