SAS er utilfreds med den støtte, den norske regering vil give flyselskaberne. (Foto: Espen Solli)

Norwegian størst ud af Norge

Norwegian har den største andel af udenrigsmarkedet i Norge, mens SAS stadig dominerer indenrigstrafikken.

Der var engang, hvor SAS nærmest udelukkende sad på den skandinaviske luftfart, herunder også det norske marked. Men med især Norwegians storsatsninger de seneste år, har det skandinaviske selskab for alvor fået kamp til stregen. Og i 2013 måtte SAS således atter se sig slået på det norske udenrigsmarked af lavprisselskabet. Det viser en rapport offentliggjort af de norske lufthavnsmyndigheder om nordmændenes rejsevaner i 2013.

Ifølge rapporten sidder de to selskaber sammen på 63 procent af hele udenrigsmarkedet og havde tilsammen et passagerantal på hele ti millioner på rutefly i 2013. Men selvom begge selskaber har oplevet en passagertilvækst siden sidste rapport i 2011, har SAS endnu engang oplevet en procentuel nedgang på markedsandelen. Det betyder, at det skandinaviske selskab er gået fra en markedsandel på 31 til 30 procent, alt imens Norwegian har beholdt sin førende andel på 33 procent.

Man skal ikke mere end et enkelt årti tilbage før rollerne var byttet helt om, da SAS i 2003 sad på hele 48 procent af udenrigsmarkedet, imens Norwegian blot havde en enkel procent, og blandt andre var overgået af selskaber som KLM, British Airways og Lufthansa. Siden dengang har SAS år for år tabt markedsandele til det norske lavprisselskab. I 2011 kunne Norwegian for første gang kalde sig førende på det norske udenrigsmarked.

SAS dominerer stadig
På indenrigstrafikken har billedet historisk set været det samme, men her har SAS i modsætning til udenrigstrafikken formået at holde fast i sin position som Norges største med en markedsandel på 46 procent i 2013. Det er samme som i 2011, og rent faktisk har det skandinaviske selskab efter mange år med stagnerende eller negativ udvikling, formået at øge antallet af passagerer med 2,1 procentpoint siden 2009 til totalt set 6,8 millioner passagerer i 2013. Det er lidt over en million flere end Norwegian, der med 5,6 millioner passagerer i 2013 sad på 37 procent af markedet ud af Norge, akkurat som i 2011. Til gengæld har lavprisselskabet med en positiv udvikling på 2,8 procentpoint i antallet af passagerer endnu engang halet en smule ind på sin største konkurrent. Og ligesom på udenrigstrafikken, har Norwegian år for år taget en bid af kagen, således at selskabet er gået fra en markedsandel på 12 procent i 2003 til altså 37 procent sidste år.

Widerøe er med 17 procent landets tredjestørste mål på indenrigstrafik, og derefter kommer en række mindre selskaber med Danish Air Transport i spidsen. Det danske selskab har ifølge rapporten oplevet en kraftig reduktion på 100.000 passagerer grundet tabet af ruterne fra Florø til Bergen og Oslo til Widerøe, der har medvirket til, at det norske flyselskab har oplevet en imponerende trafikvækst på hele 6,2 procent.

Rapporten er siden 2003 udkommet hvert andet år, og er foretaget af det statsejede Avinor, der driver 46 lufthavne og flyvepladser i Norge. Selskabet er derudover ansvarlig for Norges flyvekontroltjeneste.