Norwegian bruger i dag JFK-lufthavnen til sine New York-flyvninger, men næste år vil Norwegian åbne sin første rute til Newark-lufthavnen, som SAS også bruger.
Når Norwegian til juni næste år begynder at flyve mellem Barcelona i Spanien og New York i USA, så vil Boeing 787 Dreamliner-flyet ikke sætte hjulene ned i New Yorks John F. Kennedy-lufthavn, sådan som flyene på Norwegians andre New York-ruter fra blandt andet København gør det.
I stedet vil Barcelona-maskinen som den eneste benytte New Yorks anden store internationale lufthavn, Newark i nabostaten New Jersey.
Flere attraktive huller
Forklaringen på fravalget af JFK og tilvalget af den mindre Newark-lufthavn skyldes en kombination af flere ting. For det første er JFK en meget benyttet lufthavn, hvor det kan være svært at få attraktive landingstidspunkter. Newark er også en stor lufthavn med mange transatlantiske flyvninger, der alle kommer ind om eftermiddagen eller først på aftenen. Men der er alligevel flere attraktive huller.
For det andet er hovedparten af de rejsende point-to-point rejsende, der ikke skal videre end til new York. Derfor betyder det ikke så meget, at flyet ikke lander i den JFK-lufthavn, som blandt andet er en stor base for lavprisselskabet Jetblue. Et selskab, som Norwegian flere gange har givet udtryk man gerne ville samarbejde tættere med.
Endelig så er en stadig større andel af passagererne på Norwegians USA-flyvninger amerikanere, der kan have nemmere ved at flyve ind til den lidt mindre Newark-lufthavn eller komme med offentlig transport og bil fra oplandet. På netop Barcelona-ruten kommer der sandsynligvis ekstra mange amerikanere, da Barcelona er en stor krydstogtshavn. Det er herfra Middelhavs-krydstogter starter.
Samlet set betyder det, at Norwegian har ønsket at teste Newark-lufthavnen af. For Norwegian er det vigtigste at selskabets langdistancenetværk kan vokse med nye ruter. Også selvom det betyder, at man skal fordele sig på flere lufthavne nær den samme by.
Videre med United
New York – Newark er trafikknudepunkt for United Airlines, der transporterer omkring totredjedele af alle passagerer til og fra lufthavnen. United er medlem af Star Alliance ligesom SAS, der derfor benytter Newark som sin New York-lufthavn. Dermed kan SAS-passagerer nemt flyve videre med United til destinationer i Nord- og Sydamerika.
I 2015 havde Newark 37,5 mio. passagerer, mens JFK håndterede 56,8 mio. passagerer. New Yorks tredje store lufthavn, LaGuardia, havde 28,4 mio. passagerer.
Relaterede artikler:
Norwegian åbner langrute-base i Spanien
Ny rute fra Norden til New York-Newark