Boeing 737 MAX 8 i Flyr-farver. (Foto: Flyr | PR)

Norwegian-udfordrer bestiller seks nye MAX-fly

Det norske lavprisflyselskab Flyr har indgået en aftale om at lease seks fabriksnye Boeing 737 MAX 8. Flyene leveres i første halvår af 2022, og en option kan sikre yderligere fire fly i 2023.

Mens Norwegian er i gang med at genopbygge virksomheden med 50 Boeing 737-800, der har en gennemsnitsalder på 7,3 år, forsøger konkurrenten Flyr at skyde genvej til en billigere omkostningsplatform ved at bestille foreløbigt seks helt fabriksnye Boeing 737 MAX 8.

Aftalen er tirsdag indgået med det amerikanske flyleasingselskab Air Lease Corporation, og det betyder, at seks nye fly vil blive leveret til Flyr i løbet af første halvår af 2022 med en option på yderligere fire fly i 2023. Det bliver i tillæg til de eksisterende fire Boeing 737-800, der har en gennemsnitsalder på 9,7 år.

Med tilgangen af seks nye fly, der har den nyeste teknologi, en lavere CO2-emission samt lavere brændstofforbrug, så står Flyr pludselig i en noget bedre driftsmæssig situation end Norwegian i kampen om det norske luftfartsmarked.

“Beslutningen om at vælge den nyeste generation af helt nye Boeing-fly er helt i overensstemmelse med myndighedernes mål om en mere bæredygtig udvikling af norsk luftfart. Samtidig leverer vi på kundernes ønske om at flyve med det nyeste fly med de laveste emissioner,” siger Tonje Wikstrøm Frislid, administrerende direktør i Flyr.

Det mest klimavenlige fly
Den nye flytype bidrager i gennemsnit til 14 procent lavere CO2-emission i forhold til tidligere modeller, og da bæredygtighed er en vigtig del af Flyrs strategi, passer flybestillingen perfekt hertil.

Flyr har således valgt det mest klimavenlige alternativ til de fly, som selskabet er startet op med, idet der er tale om den nyeste generations fly fra Boeing, omend MAX-flyene har fået meget negativ omtale som følge af de to havarier med 346 omkomne i slutningen af 2018 og begyndelsen af 2019 i henholdsvis Indonesien og Etiopien.

“Vi er glade for, at Flyr har besluttet at gå over til 737-8 (MAX, red.), da flåden fortsætter med at vokse. 737-8 hjælper Flyr med at reducere driftsomkostningerne ved at skære i  brændstofforbruget og reducere støj og CO2-emission,” siger Ricardo Cavero, der er salg- og marketingdirektør for Boeing Commercial Airplanes i Europa.

Det er planen at det første fly vil blive leveret tidligt i 2022, og de øvrige fem fly vil komme fortløbende frem mod sommeren og vil alle indgå i Flyrs sommertrafikprogram.

 

Relaterede artikler:

“Over tid får vi en MAX-flåde i Norwegian”

Nyt selskab mellem København og Oslo

Milliontab til nystartede Flyr