Et Boeing 787-9 Dreamliner fly med den danske entertainer Victor Borge er det ene af de to nuværende fly på Norwegian Air UK's driftstilladelse. Foto: Norwegian/PR

Norwegian UK går i luften med de første flyvninger

Snart vil Norwegians britiske datterselskab starte flyvninger på den britiske driftstilladelse med IATA-koden DI.

Fra slutningen af marts i år kan det direkte aflæses i fartplanerne, at Norwegian har fået en britisk driftstilladelse og sit fjerde produktionsselskab i form af Norwegian Air UK. Fra 29. marts vil udvalgte flyvninger mellem London Gatwick og Fuerteventura nemlig blive opereret under ”airline designatoren” DI efterfulgt af et rutenummer. Og fra den 24. april vil det samme gøre sig gældende for udvalgte flyvninger mellem London Gatwick og Palma de Mallorca.

I dag bruger Norwegian koderne DY og D8, hvilket indikerer at flyene er tilknyttet henholdsvis det norske Norwegian Air Shuttle og det irske Norwegian Air International.

Norwegian Air UK fik sin driftstilladelse i november 2015 og har et Boeing 737-800 fly og et Boeing 787-9 fly placeret i selskabet og på britisk flyregister. De to fly – der har danskerne Carl Nielsen og Victor Borge på halerorerne – har dog været brugt af Norwegian Air International og Norwegian Air Shuttle.

Nu skal flyene til at optræde under ”eget navn” i fartplanerne.

En bred vifte af selskaber
Om rutenumrene på Norwegians flyvninger starter med DY, D8 eller DI kan umiddelbart virke som en lille ubetydelig detalje. Men den markerer, at Norwegian i praksis er en vifte af forskellige flyselskaber med forskellige driftstilladelser, i fagsprog kaldet Air Operators Certificate (AOC).

Flyvninger der udgår fra Skandinavien med fly og besætninger baseret i Skandinavien foregår med den traditionelle DY-kode, mens flyvninger med udgangspunkt i Spanien, Storbritannien og Finland indtil nu er blevet foretaget med D8-koder.

Norwegian Air Shuttle råder over 55 Boeing 737-800 fly, som er indregistreret i Norge og opereres på DY-flyvninger. Norwegian Air International har 51 irsk indregistrerede Boeing 737-800 fly, som opereres på D8-flyvninger.

Brugt af Air Djibouti
I takt med at Norwegian Air UK overtager stadig flere flyvninger til og fra London Gatwick vil stadig flere fly blive overflyttet fra de to andre Norwegian-selskaber. En del af de nye Boeing 737MAX-fly, som Norwegian begynder at modtage til maj, vil sandsynligvis også ryge ind i det britiske selskab.

Dertil kommer Norwegians flåde af Boeing 787-8 og 787-9 Dreamliner-fly, som opereres af Norwegian Long Haul – der er blevet tildelt koden DU, men som indtil videre bruger DY.

DI-koden har tidligere været brugt af Air Djibouti og det tyske lavprisselskab Deutsche BA, der var ejet af British Airways.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian-datter har svært ved at holde tiden

Norwegian forveksles med afrikanske selskaber

Første Norwegian-flyvning på britisk register

Første Norwegian-fly på britisk register

Her er Norwegians hemmelige selskaber