Novair reducerer flåden

Det skandinaviske charterflyselskab Novair venter på nye fly. I mellemtiden har det været nødvendigt at reducere flåden.

På Woensdrecht Airbase i Holland står i øjeblikket to Airbus A321-200 fly, der siden henholdsvis 2004 og 2005 har været beskæftiget for det svenske charterflyselskab Novair, der er en del af Apollo Travel Group.

Leasingaftalerne er udløbet, og det ene fly skal returneres til leasinggiver, mens det andet efter et større vedligeholdelseseftersyn skal tilbage til Novair som selskabets eneste “eget” fly. Dette vil i sommerprogrammet få hjælp fra et A320-fly fra britiske Titan Airways (G-POWI, red.), der flyver på en såkaldt dry-lease aftale, hvor cockpit og kabine er fra Novair.

“Vi er lige nu i gang med en fornyelse af flyflåden. Vi har tre Airbus A321-200neo i ordre, som leveres i løbet af maj og juni næste år. Vi har tilbageleveret to af vores nuværende A321-fly, mens ét er blevet forlænget frem til vi får de nye fly,” fortæller administrerende direktør Leif Vase Larsen fra Apollo Travel Group til CHECK-IN.dk.

Novair skulle efter planen blive det første flyselskab i Norden, der får leveret de nye A321-200 neo.

SAS til 28 destinationer
To fly er dog ikke nok til at afvikle det omfattende sommerprogram for Apollo Travel Group. I lighed med tidligere år skal SAS flyve en stor del af produktionen.

Apollo har indgået en kontrakt med SAS til en værdi af mere end 700 mio. kroner. Det betyder, at SAS skal flyve Apollo-gæster fra 18 lufthavne i Skandinavien til i alt 28 destinationer i hele Europa.

Novairs to “egne” fly skal operere fra baserne i Stockholm og Oslo, mens basen i Gøteborg-Landvetter blev lukket i marts måned samtidig med tilbageleveringen af et af A321-flyene.

Der er plads til 211 passagerer i A321-flyet, der får base i Arlanda-lufthavnen, mens det dry-leasede fly fra Titan Airways er indrettet med 180 sæder og skal have base i Oslo Lufthavn.