Handlingselskabet Novia har ikke kunne følge med Norwegians ekspansion i Københavns Lufthavn. Nu har Novia tilsyneladende fået en røffel af nordmændene, der dog ikke har mange alternativer til Novia.
Lavprisselskabet Norwegian har siden maj udvidet sin flåde af fly med base i Københavns Lufthavn fra syv til 11. Det har betydet åbning af mange nye ruter og flere flyvninger på eksisterende ruter. Og det har tilsyneladende sat handlingselskabet Novia under pres.
Novia står for at checke Norwegians passagerer ind, laste kufferter i de røde og hvide fly samt en lang række andre opgaver på jorden i Kastrup. Men Norwegian har tilsyneladende ikke været tilfreds med Novias håndtering af opgaverne og har derfor tildelt selskabet et gult kort.
Hos Norwegian afviser man ikke rygterne, men er meget fåmælt med oplysninger om forholdet til samarbejdspartneren.
”Vi er vokset meget i Københavns Lufthavn, og har en tæt opfølgning på den service, som vi får fra vores samarbejdspartner,” siger Norwegians danske kommunikationschef, Johan Bigaard Larsen, til CHECK-IN.dk
Heller ikke hos Novias svenske moderselskab, Aviator, afviser man, at der er noget om snakken. Men selskabet vil ikke gå i detaljer.
”Vi arbejder hele tiden med at forbedre den service, som vi leverer til vores kunder,” siger Andreas Vassilaros, Projects Director i Avianor. Han vil dog ikke kommentere på specifikke kundeforhold.
Ikke andre muligheder
Det ville blive svært for Norwegian at finde et alternativ til Novia i Københavns Lufthavn, hvis ikke handlingselskabet leverer den ønskede service. Det andet store handlingselskab i lufthavnen, SAS Ground Handling, er nemlig ejet af ærkerivalen SAS. Og det lille Copenhagen Flight Services har samme ejer som Novia. Så længe store internationale handlingselskaber som Swissport og Servisair ikke er til stede i Københavns Lufthavn, har Norwegian ikke så mange andre realistiske muligheder, end at få Novia til at checke passagererne ind og laste kufferterne i flyene.
Det var oprindeligt kun planen, at Norwegians base i København henover sommeren skulle udvides fra syv til ni Boeing 737-800 fly. Men Cimber Sterlings konkurs betød, at nordmændene besluttede, at sende yderligere to fly til Amager. Norwegian modtager løbende nye Boeing-fly direkte fra fabrikkerne i Seattle i USA. Men Novia behøver ikke at få endnu mere sved på panden, da det ikke er planen at udvide basen i København i den nærmeste fremtid.