En af NTSBs teknikere undersøger kabinen på Alaska Airlines-flyet. (Foto: NTSB)

NTSB vil igangsætte høring om Boeing-hændelse

Senere i år vil vidner blive bedt om at afgive forklaring under ed således, at den amerikanske havarikommission kan få klarlagt forløbet om det dørpanel, der røg af et fly fra Alaska Airlines.

Selv medier, der sædvanligvis ikke beskæftiger sig med luftfart, fandt den gule farve frem til overskrifterne, da nyheden om en flyvning den 5. januar i år, hvor et panel, døren ved en nødudgang samt stoleryggen på et ledigt sæde blev revet af flyets skrog, kom frem.

Hændelsen fandt sted ombord på et af de Boeing 737 MAX 9-fly, som det amerikanske flyselskab Alaska Airlines har 65 af i flåden. Flyvningen havde rutenummer AS1282 og blev foretaget mellem lufthavnene i Portland (PDX) i Oregon og Ontario (ONT) i Californien.

Den fik piloterne til at udsende mayday-nødsignal, hvorefter flyet vendte tilbage til afgangslufthavnen. Ud af de 171 passagerer og seks besætningsmedlemmer, der var ombord på flyvningen, fik otte mindre skader ved hændelsen, der ligeledes medførte turbulens for Boeing og 737 MAX 9-flytypen.

Indkalder til høring
I februar slog en indledende undersøgelse fra National Transportation Safety Board (NTSB), der er den amerikanske havarikommission, fast, at fire bolte manglede i dørpanelet, der blev blæst ud i 14.800 fods højde under flyets opstigning.

Det kom desuden frem, at dørforseglingen var blevet åbnet på Boeings samlefabrik i Renton, så et team fra underleverandøren Spirit AeroSystems kunne reparere flere beskadigede nitter ved siden af dørpanelet, hvorefter ansatte fra Boeing restaurerede interiøret.

Det har formentlig været i løbet af denne proces, at dørboltene ikke er blevet fastgjort igen af enten personalet fra Boeing eller Spirit AeroSystems, lyder det i rapporten fra NTSB, der nu har valgt at indkalde til en høring, der skal bringe yderligere lys over, hvad der førte til hændelsen.

Skal vidne under ed
Det oplyses, at høringen skal hjælpe med at bringe de nødvendige oplysninger for at få forløbet, omstændighederne og den mest sandsynlige årsag til hændelsen på Alaska Airlines-flyvningen på plads, mens konklusionerne også skal bidrage med nye tiltag, der kan højne flysikkerheden.

Den såkaldte ’investigative hearing’ finder sted den 6. og den 7. august. Her vil National Transportation Safety Board indkalde en række vidner, der i løbet af høringen under ed skal besvare spørgsmål om forløbet.

Ifølge NTSB er høringen åben for offentligheden, ligesom den vil blive live streamet. Det er dog kun medlemmer af den amerikanske havarikommission, efterforskere, vidner og andre involverede parter, som må spille en aktiv rolle i processen, mens andre deltagere må nøjes med at lytte.


Relaterede artikler:

NTSB-rapport: Fire bolte manglede på MAX-fly

FAA: “Denne hændelse burde aldrig være sket”

Efter nødlanding: Sætter Boeing 737 MAX på jorden