Airbus A380-800 i bemaling fra Pakistan International Aiirlines (Foto: Facebook| | Pakistan International)

Ny A380-operatør kan være på vej

Pakistan International Airlines afslører selskabets nye flybemaling i en video på Facebook. En Airbus A380 optræder i videoen, selvom flytypen ikke er i flåden.

Der er i dag 13 flyselskaber, der har Airbus A380 i flåden, hvor Emirates alene råder over 101 ud af samtlige 222 fly, der indtil nu er leveret til A380-operatørerne.

Endnu et selskab kan være på vej med A380, og det kan meget vel være Pakistan International Airlines (PIA). Godt nok har det pakistanske selskab ikke officielt afgivet ordre på megajumboen, men det afholder ikke selskabet fra at præsentere det nye flydesign i en video, der fredag aften blev præsenteret på PIA´s Facebook-side.

At præsentere et fly, som selskabet ikke selv har i flåden, kan vække naturlig undren, da PIA´s langdistanceflåde i dag består af 12 ældre Boeing 777-fly, mens der også tidligere har været Boeing 747 hos PIA.

Det pakistanske medie Dawn har flere gange citeret kilder i det pakistanske flyselskab for at overveje Boeing 777X samt Airbus A330 og A350 i forbindelse med fornyelse af flåden. Samtidig har repræsentanter for flyselskabet også udtalt, at Boeing 787 og Airbus A380 ikke var inde i billedet, så den nye video skaber en naturlig forvirring.

Sidst Pakistan International Airlines købte nye langdistancefly var i 2002, hvor der blev bestilt i alt otte Boeing 777-fly, der blev leveret fra 2004 til 2008.

Mange designændringer
PIA har ellers for vane relativt ofte at ændre flyenes udseende. I december 2003 præsenterede man et nyt design forud for leveringen af den første af de otte nye Boeing 777´ere. Inden første fly var leveret, var designet ændret som følge af en del kritik. Halelogoet blev erstattet af et flyvende pakistansk flag, og ordet Pakistan blev udskiftet med PIA på flyskroget.

I 2006 blev der præsenteret nyt design på flyhalerne, og denne gang var det de fire provinser Sindh, Punjab, Khyber Pakhtoonkhwa og Balochistan, der blev afbilledet med motiver og bynavne.

Blot fire år senere i 2010 var tiden inde til et endnu en designændring, og dengang blev der præsenteret en strimmel i grøn og guld, der løber rundt om bunden af skroget samt et stort bølget pakistank flag på en mørkegrøn hale. I 2014 kom der halvmåne og stjerner på flymotorerne, mens der i 2015 blev introduceret et retro-design til et udvalgt fly.

I oktober sidste år blev de guld og grønne striber fjernet fra skroget og nu er tiden så åbenbart inden til endnu en fornyelse.

Flyenes kabiner er også blevet opgraderet. I løbet af blot 30 dage blev der i starten af året installeret nye kabiner i samtlige fly, skrev mediet Propakistani på baggrund af en meddelelse fra PIA den 27. januar. Det var et led i koncernchef Rasool Cyans V1-plan, der skal gøre selskabet rentabelt og genvinde kundernes tillid.

 

Relaterede artikler:

Pakistanere med CPH-planer

Rutelukninger kan styrke CPH

Pakistan-ruter hænger i tynd tråd

Pakistansk luftfartselskab trues af EU´s sorte liste