En ny lufthavn ved Thomasminde uden for Aarhus vil koste 2,7 mia. kroner at etablere og vil kræve et driftstilskud de første 20 år på samlet 1, 5 mia. kroner, viser en ny analyse.
Det bliver sværere for tilhængerne af en ny Aarhus Lufthavn at bevare optimismen. I går kunne Aarhus Kommune således præsentere en såkaldt supplerende analyse fra Rambøll Management Consulting, der konkluderede, at det ikke på kommercielle vilkår vil være en rentabel investering at etablere en ny Aarhus Lufthavn.
Den nye analyse er blevet udarbejdet som supplement til den analyse som konsulentvirksomheden Grontmij i 2015 gennemførte på vegne af Aarhus Byråd. Transportministeriet havde nemlig anmodet Aarhus Kommune om at foretage en supplerende analyse, således at beslutningsgrundlaget kunne blive styrket.
Rambøll-analysen fjerner alle spekulationer om højdehindringer i indflyvningsområdet ved Thomasminde nord for Aarhus, da der kan iværksættes foranstaltninger i form af flyveforskrifter, der kan garantere for sikkerhedsniveauet uanset eventuelle hindringer. Analysen peger også på, at tilgængeligheden for op til 600.000 borgere vil blive øget inden for en times kørselsafstand fra en ny lufthavn, og at en placering ved Thomasminde vil betyde, at en ny lufthavn vil kunne få det største optageområde blandt de jyske lufthavne.
700 mio. kroner dyrere
Med et attraktivt optageområde og et markedsgrundlag på omkring to millioner passagerer kunne casen umiddelbart se fornuftig ud. Men når der sættes tal på investering og drift, får projektet en voldsom slagside. Rambøll har opusteret Grontmij-estimatet fra 2,0 til 2,7 mia. kroner i anlægsomkostninger til etape 1, ligesom beregninger også viser, at det vil være nødvendigt at sikre et årligt driftstilskud på 75 mio. kroner i 20 år for at kunne få finansieringen af driften til at hænge sammen.
Selve etableringen er foreslået som et offentligt-privat partnerskab, hvor der fra offentlig side indskydes en egenkapital på 500 mio. kroner, mens en eller flere private investorer skal komme med samlet 700 mio. kroner og dermed kan få et ejerskab på 60 procent af en ny lufthavn.
Samfundsøkonomisk vil etableringen af en ny Aarhus Lufthavn dog ikke indbære nogle fordele. Der er beregnet en negativ nutidsværdi på næsten 1,3 mia. kroner i 2050 tilbagediskonteret fra 2016. Det betyder derfor, at Aarhus Kommune og dens borgere og virksomheder vil være de eneste, der vil kunne få en mærkbar væksteffekt fra en ny lufthavn.
“Vurderet på kommercielle vilkår, er der således ikke tale om en rentabel investering,” er konklusionen i analysen, der er udarbejdet under vejledning af Transport- og Byggeministeriet samt Trafik- og Byggestyrelsen.
SF: Projektet er stendødt
I Aarhus konkluderer Socialistisk Folkeparti allerede, at lufthavnsprojektet er aflivet med den nye analyse.
“Selv med et astronomisk beløb på 500 millioner kommunale skattekroner, siger ministeriet (Transport- og Bygningsministeriet, red.) klokkeklart, at det er urealistisk at skabe en bæredygtig økonomisk drift i en ny lufthavn, og dermed er projektet stendødt. Der kan ikke være tvivl om, at enhver anden konklusion vil være komplet uansvarlig,” udtaler SF-rådmand Thomas Medom i en pressemeddelelse.
Thomas Medom hæfter sig samtidig ved, at Transport- og Bygningsministeriet ifølge hans vurdering har bekræftet, at Danmark er for lille til et nyt og stort lufthavnsprojekt.
“Konklusionen må være, at vi har Tirstrup og Billund i nogenlunde afstand og vandflyvere til centrum. På den lange bane må det handle om en Kattegatforbindelse og bedre togforbindelser.”
Der skal nu gennemføres en høring på baggrund af den supplerende analyse, og det er forventningen, at Aarhus Byråd kan træffe endelig beslutning om konklusionen den 22. juni, hvor det sidste byrådsmøde inden sommerferien finder sted.
Relaterede artikler:
Fastlåst situation koster millioner for Aarhus Lufthavn
Aarhus laver endnu en lufthavnsanalyse
Skæbnemøde om ny Aarhus-lufthavn