Finnair, Norwegian og SAS i Oslo Lufthavn (Foto: Espen Solli)

Ny afgift kan betyde tab af 1,2 mio. flypassagerer i Norge

Luftfarten i Norge bliver hårdt ramt af den nye passagerafgift, der indføres den 1. juni. Flyselskaberne råber vagt i gevær og forventer fem procent færre passagerer.

Den norske regerings beslutning om at indføre en flypassagerafgift på 80 norske kroner plus moms med virkning fra den 1. juni 2016 har vakt opsigt hos luftfartsindustrien i Europa. Organisationen Airlines for Europe (A4E), der repræsenterer mere end halvdelen af passagertrafikken på det europæiske kontinent, har udsendte en pressemeddelelse med fordømmelse af det norske initiativ.

“Vi er forbløffede over den norske regerings urokkelige tilgang til at gennemføre passagerafgiften, mens næsten alle kommentarer under den offentlige høringsperiode indeholdt indsigelser mod den. I stedet for at forhindre økonomisk vækst og jobskabelse ved at indføre urimelige skatter, bør de europæiske regeringer skabe støttende lovgivningsmæssige rammer,” siger administrerende direktør Thomas Reynaert fra A4E.

Ifølge A4E vil passagerafgiften have en skadelig virkning på Norges økonomi og landets luftfartsindustri, der allerede er under pres som følge af landets faldende olieindtægter. En analyse fra den internationale luftfartsorganisation IATA viser, at den samlede efterspørgsel efter flyrejser i Norge kan risikere at falde med omkring fem procent, hvilket svarer til 1,2 mio. passagerer om året. Herudover vil de direkte og indirekte effekter påvirke den norske luftfartsektor med et beløb, der årligt svarer til 1,4 mia. norske kroner.

Lukningstruede lufthavne
Moss Lufthavn Rygge, der ligger syd for Oslo, har allerede meddelt, at lufthavnen må ophøre med civil flytrafik efter den 1. november i år, da der er udsigt til, at Ryanair vil reducere flyvningerne fra lufthavnen ganske betydeligt. I 2015 rejste næsten 1,7 mio. passagerer gennem den norske lufthavn, hvor langt hovedparten var fra det irske lavprisflyselskab.

“Den nye afgift vil uundgåeligt føre til færre aktører i det norske luftfartsmarked samt reduceret konkurrence. Hvis de norske konkurrencemyndigheder allerede er af den opfattelse, at flere lufthavne bliver nødt til at indstille operationerne på grund af reduceret trafik, ønsker regeringen tilsyneladende bevidst at kvæle rejsebranchen,” fastslår Thomas Reynaert.

Ifølge A4E er der mange eksempler på, at fjernelse af passagerafgifter har haft en gavnlig økonomisk virkning. Det var blandt andet tilfældet i 2009, da den hollandsk regering fjernede en billetafgift, ligesom bortfaldet af en trafikafgift i Irland i 2014 førte til en omfattende vækst i irske lufthavne samt en stigning i turismen på 0tte procent sidste år, viser en undersøgelse fra PwC.

Tidligere på året besluttede den italienske regering af øge passagerafgifterne i de italienske lufthavne med 2,50 euro per passager, hvilket svarer til godt 20 kroner. Det har betydet, at flere flyselskaber – blandt andet medlemmer af A4E – har besluttet at flytte fly fra baser i Italien til lufthavne uden for støvlelandet.

Relaterede artikler:

Oslo-lufthavn lukker

Ryanair har opsagt base i Norge

Norwegian: Flyafgift favoriserer SAS

Norsk afgift kan koste SAS en halv milliard kroner

Hæver billetpriser før afgift er indført