Airbus A350-900 fra Aeroflot. (Foto: P. Masclet | Airbus)

Ny Airbus A350 benyttes til reservedele

En splinterny Airbus A350 til en listepris på 2,3 milliarder kroner blev leveret til Aeroflot samme dag som invasionen af Ukraine. Nu benyttes flyet angiveligt som reservedele.

Listeprisen på en splinterny Airbus A350-900 er i dag på omkring 320 millioner dollars, eller hvad der svarer til 2,3 milliarder kroner.

Det er en flytype, som russiske Aeroflot nåede at få leveret syv eksemplarer af, inden sanktionerne efter invasionen af Ukraine forhindrede flyselskabet i at modtage flere fly.

De syv fly har tilsammen en gennemsnitsalder på 1,7 år og er således splinternye, men det forhindrer tilsyneladende ikke Aeroflot i at bruge et af flyene til reservedele, når det ikke er muligt at skaffe reservedele ad de sædvanlige kanaler som følge af sanktionerne. Det skriver Reuters baseret på oplysninger fra fire kilder i luftfartsindustrien.

Ikke i luften siden 7. marts
Data fra livetracking-tjeneste Flightradar24 viser, at flyet, der løbende bliver strippet for reservedele, angiveligt er VP-BYF, der blev leveret den 24. februar i år, hvilket var samme dag som invasionen af Ukraine fandt sted.

Sidenhen nåede flyet at gennemføre en indenrigsflyvning til Sochi og retur, to rundture til Seychellerne, en rundtur til Havana på Cuba samt en tur frem og tilbage til Maldiverne. Herefter blev flyet den 7. marts sat på jorden i Moskvas internationale Sheremetyevo-lufthavn, hvor det har stået lige siden. A350-flyet blev den 13. marts omregistreret fra Bermuda til Rusland som RA-73156.

At flyet nu bruges til reservedele er i tråd med de anbefalinger, som den russiske regering i juni gav til landets luftfartsindustri for at kunne holde flåden af vestlige fly i gang frem til 2025 og måske længere.

Store udfordringer venter
Langt størstedelen af flyene hos de russiske flyselskaber er fremstillet hos enten Airbus i Europa eller Boeing i USA, og dermed er der ikke umiddelbart udsigt til, at der kan være reservedele på vej for at sikre luftdygtigheden.

Det er også forlydender om, at Aeroflot er begyndt at tage reservedele fra kort- og mellemdistancefly af typen Airbus A320 og Boeing 737 for at kunne holde de fly i luften, som det er muligt at operere på trods af sanktionerne. Det gælder blandt andet flyvninger på det omfattende indenrigsrutenet samt ruter til nogle af de stater, der ikke har indført sanktioner mod landet.

Normalt er det flyselskaber i finansielle vanskeligheder, der begynder at flytte rundt på motorer og andre reservedele for at holde flyene i luften, men i dette tilfælde er det således andre årsager.

Kilder vurderer over for Reuters, at det i løbet af et års tid vil være en udfordring at holde de vestligt producerede fly i drift, da de kræver hyppige opdateringer.

 

Relaterede artikler:

Det kan blive farligt at flyve med russiske selskaber

Sådan rammes Aeroflot af sanktionerne

Danmark og EU lukker luftrummet for russiske fly