Ny business class-indretning hos KLM

KLM shiner business class-kabinerne på sine Boeing 747-400 og Boeing 777-200 fly op.

Mens SAS ikke har planer om at opgradere sin business class på de widebody-fly, der betjener de oversøiske destinationer, så er situationen en ganske anden hos den hollandske konkurrent KLM.

De mange flypassagerer, der med KLM flyver fra København, Billund og Aalborg til Amsterdam og derfra videre på oversøiske ruter til Asien, Afrika, Sydamerika eller Nordamerika, kan nu se frem til bedre forhold – i hvert fald hvis de flyver på business class fra Amsterdam og ud i den store verden.

Således moderniserer KLM nu business class-kabinerne på sine Boeing 747-400 og Boeing 777-200 fly.

Komfort og privatliv
KLM starter med at renovere de 22 Boeing 747-400 fly. Den første nyindrettede jumbojet er klar allerede i juli i år og den sidste 747’er forventes at være blevet shinet op i april 2014. Arbejdet med at give selskabets 15 Boeing 777-200 en overhaling er planlagt til at begynde i sommeren 2014.

KLM har allieret sig med den hollandske topdesigner Hella Jongerius om at introducere en helt ny stemning, møbler og stil i World Business Class. Det styrende princip er – ikke overraskende – kundens komfort og privatliv. Ud over de nye full-flat-sæder bliver business class-kabinerne udstyret med nye tæpper, paneler, gardiner, belysning, puder og dynebetræk.

Full-Flat sæder
Det nye full-flat sæde giver kunden optimal komfort. Det kan vippes vandret, så passageren kan ligge helt fladt. Sædets placering i kabinen og skillevæggen mellem tv-skærmene skal sikre større privatliv for passagererne. Der er også opbevaringsrum i sæderne ved siden af ​​passagererne og under tv-skærmene. Antallet af sæder i World Business Class vil blive reduceret fra 42 til 35 om bord på Boeing 747-400.

Det bærende princip for det nye design er at sikre, at passagererne føler sig hjemme om bord. Det indebærer en overgang fra et business-lignende udseende til en større følelse af at være hjemme. Dette er opnået ved hjælp af det, som KLM selv kalder ”en karakteristisk varm farvepalet”, mere bæredygtige materialer, og ved at øge den personlige komfort.