Ny Etihad-gateway i Europa

Det Abu Dhabi-baserede flyselskab Etihad Airways er endnu ikke at finde i Københavns Lufthavn. Til gengæld har selskabet netop valgt at etablere sig i Zürich og fordobler i München.

På et tidspunkt var Københavns Lufthavn godt på vej til at tiltrække sig “The Big 4“, hvilket vil sige de fire store flyselskaber i Mellemøsten. Qatar Airways kom først, så fulgte Emirates. Og da Gulf Air også annoncerede sin ankomst til CPH, så det lovende ud med henblik på at få “pladen fuld“ og få Etihad fra Abu Dhabi til også at sætte hjulene ned i Kastrup.

Sidenhen har Gulf Air atter trukket sig ud af Københavns Lufthavn på grund af ændrede strategiske forhold. Og Etihad holder sig indtil videre på afstand af Norden. Sidste år købte selskabet knap 30 procent af airberlin og har arbejdet intenst på at øge samarbejdet mellem de to selskaber.

Og nu gør Etihad sit indtog i Mellemeuropa med flere frekvenser på sin München-rute og åbningen af en ny rute til Zürich, der skal flyves dagligt med en Airbus A330.

Seneste skud på stammen
Ruteudvidelse og -åbning er tilsyneladende ikke nok for golfselskabet, der også har haft den store pengepung fremme og købt en tredjedel af det schweiziske selskab Darwin Air, som Etihad vil omdøbe til Etihad Regional. Selskabet skal fremover flyve passagerer ind fra otte destinationer i Europa til Etihads nye base i Zürich.

Darwin Air er Etihads seneste skud på stammen i et globalt kludetæppe af minoritetsposter i luftfartsselskaber verden over. Kludetæppet tæller foruden airberlin også Air Serbia, Virgin Australia, indiske Jet Airways og flere andre selskaber.