Et TUI-fly under take off fra Billund Lufthavn (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Ny luftfartssammenslutning går i luften

LOT og Turkish Airlines er gået sammen med 17 ACMI- og charterflyselskaber om at danne en ny europæisk luftfartsorganisation.

Da den europæiske luftfartssammenslutning Airlines for Europe (A4E) så dagens lys i januar 2016, var dagene talte for Association of European Airlines (AEA) og European Low Fares Airline Association (ELFAA), da initiativtagerne til A4E var Air France KLM, easyJet, International Airlines Group, Lufthansa Group og Ryanair, der tilsammen udgjorde en væsentlig magtfaktor i europæiske luftfart.

Sidenhen er nye medlemmer i en jævn strøm blevet optaget i A4E, blandt andet Norwegian, Finnair og Icelandair, således at den europæiske lobbyorganisation i dag rummer 14 luftfartskoncerner eller individuelle flyselskaber som medlemmer.

Ydermere har SAS sammen med Air France-KLM, Lufthansa Group og Finnair stiftet et tværgående luftfartspolitisk samarbejde, der hedder Airline Coordination Platform (ACP).

De to europæiske Star Alliance-selskaber LOT Polish Airlines og Turkish Airlines har ikke fundet plads i A4E, og da AEA ikke længere eksisterer, har de to flyselskaber netop besluttet sig for at gå sammen med 17 charter- og ACMI-selskaber fra International Air Carrier Association (IACA). Fremover skal organisationen med de to nye medlemmer hedde Airlines International Representation in Europe (AIRE), og organisationens formål er at repræsentere flyselskaberne og skabe tilgængelighed til institutionerne i EU.

19 medlemmer
I dag er Gunther Hofman, der til daglig er administrerende direktør i TUIfly Benelux, formand for nyetablerede AIRE, da hans formandsperiode fra IACA videreføres i den nye organisation.

“Vores fokus vil vedvarende være at sikre, at der bliver implementeret en effektiv regulering af de monopolistiske leverandører, ligesom vi gerne vil sikre, at der bliver lavet et godt stykke lovgivnings- og regelarbejde i Europa. AIRE vil bidrage med sin ekspertise til at støtte beslutningsprocesserne,” udtaler Gunther Hofman.

Det er aftalt, at TUIfly-direktøren fortsætter i formandsstolen indtil årets udgang. Herefter afløses han af Rafal Milczarski, der er koncernchef hos LOT Polish Airlines og nyvalgt næstformand for AIRE. I bestyrelsen for AIRE er der også blevet plads til İlker Aycı, der er koncernchef hos Turkish Airlines.

“Vi skaber AIRE som en ny stærk forbindelse til de europæiske institutioner for alle de flyselskaber, der gerne vil udvikle deres forretning for at sikre de bedst mulige økonomiske fordele for EU. Alle medlemmer af AIRE deler vores vision i forhold til markedsadgang, effektive operationer samt forholdet mellem flyselskaber og deres monopolistiske leverandører,” lyder det fra Rafal Milczarski.

AIRE består ved etableringen af følgende 19 flyselskaber: AirExplore, Alba Star, Blue Panorama Airlines, Corsair, Euro Atlantic Airways, Evelop Partner, LOT, Monarch, Neos, Novair, Thomson, Transavia, TUIfly Belgium, TUIfly Netherlands, TUIfly Nordic, Tuifly, Turkish Airlines, Ukraine International Airlines samt Wamos Air.

 

Relaterede artikler:

SAS er medstifter af nyt luftfartspolitisk samarbejde

SAS slutter sig til de regionale flyselskaber

Tredje nordiske flyselskab i A4E

To Star-selskaber tilslutter sig A4E

Lavpris- og netværksflyselskaber i samarbejde